خلاصه ماشینی:
"جالب اینکه در پیشنهادهای سهل گیرانه و بخشش و عفو،حرف آنها را زود میپذیرفت،ولی در مورد خشونت طلبی، یا کشتن و مثله کردن اسیران در برابر آنان ایستادگی میکرد و پا فشاری مینمود!7 در تاریخ طبری نقل است که در مورد اسیران جنگ بدر،از آنجا که یکی از اسیران قریش را مهاجران میشناختند و به دلیل ستمهایش در مکه از وی کینه به دل داشتند، پیامبر این اسیر را به گروهی از انصار سپرد که او را نشناسند و احتمالا در فکر انتقام جویی نیفتند و به آنان بر خوشرفتاری با وی سفارش کرد.
مسلمین نیز که در آن گیر و دار افق روشنی نمیدیدند،باور کرده بودند که پیامبرشان از بین رفته و اندوه مرگ او بر اندوه شکستشان افزوده شد«و اثابکم غما بغم لکیلا تحزنوا علی مافاتکم و ما اصابکم و الله خبیر بما تعملون»11 زمانی گذشت و چند نفر از یاران،او را پیدا کردند و دانستند که او زنده است،ولی محمد(ص)انگشت روی لبان خود گذاشت که سکوت کنید و نگویید من زندهام!در این زمان هزیمت سپاه مسلمین،که همه در حال فرار بودند،رسول خدا،دوستان را دعوت به سکوت کرد:بگذارید فکر کنند این خبر درست است.
پنجم،که مهمترین نکته این جریان است، مرحله تحول مردم استرشد و تربیت نیروی سوم،مردم،یعنی کسانی که به ظاهر نقش عمده و مهمی در جنگ نداشتهاند و جلو دار هم نبودهند،توده مردم،خانوادهها،زنها و بچهها برخورد پیامبر با اینها چگونه بود؟ در واقع تمرینی را که در روز احد،به مردم شهر وا گذاشته شد،در دیگر عملیات بیرون از شهر نیز تکرار و تجربه شده بود."