خلاصه ماشینی:
"با این حال، شرط فضیلت مندی شما،اندیشیدن به من است؛ چه اینکه اندیشیدن به من،یعنی اندیشیدن به تاریخ جدید ایران؛تاریخ جدیدی که سراسر تاریخ هزارگی ایران را در خود فشرد و آنگاه نسخ کرد.
این دو باهم متناقضاند؟اشتباه میکنید،دانشور انتزاعی اندیش!من میگویم که ایران،حقیقت نهفتهای برای جهان است،شکوفایی کشور شما یعنی جهانی شدن آن جهانگرایی معنوی،تقدیر نهفتهء همارهء تاریخ ایران بود و من آن را به شکفتگی کشانیدم.
از این جهت حتی قشرهای غیر مذهبی هم با ما موافقند»!شما ایرانیان با همه تنوعاتتان،مرا تکرار میکنید تا وقتی جمهوری اسلامی هست،شما را در امتداد لحظه واقعه زندگی میکنید.
خود شما هم به همراه همه فضایل و تواناییهایتان، مهمتر از سرزمینتان،متعلق به اهل بیت(ع)هستید از همین روست که «ملت ما از اول تا حالا،همیشه پشتیبانش خداوند تبارک و تعالی بود.
اما آیا باور به تکلیف،یک صفت خالصا ایرانی نیست؟ ایرانیان که همواره آزاد بودهاند-صفتی که معمولا به دولت گریزی مشهور آنان سوء تعبیر میشود- همواره،آزادی اجتماعی خود را به باوری از یک تقید سیاسی فروختهاند و شما در تاریخ، آن را به عنوان آیین شهر یاری ایران شناسایی کردهاید.
خیلی ایرادی ندارد که جمهوری خداوند، تداومی برای تاریخ دولت مدرن در ایران هم تلقی شود،اما حتی اگر این شباهت یابی،مفید و قابل دفاع باشد،حقیقت آن است که جمهوریای که در ایران تأسیس شد،امری حادثه گون(یوم الله)بود و امر حادثه گون با استقلال خود از شرایط پیشین و نیز مرز ناپذیریاش درک میشود.
من شما را چنین میبینم؛گویی است ناآرامی که فقط به صاحب خود(عز و جل)سواری میدهد و غیر از او نسبت به همهچیز،هر قانون و هر ارزشی،عصیانگر است."