خلاصه ماشینی:
"با اینحال میتوان به همانگونه تصور کرد که تاریخ نیز خود،تنها نمونهای غولآسا از وانمایی بوده است،اما نه بدانمعنا که تاریخ تنها همهمه خشم و هیاهو بوده یا اینکه رویدادها از معانی منتسب شده به خود تهی بوده یا اینکه ادعا کرد تاریخ چیزی بیش از گزارشهای بهجامانده از آن نیست (البته ممکن است این گفته درست باشد،اما ارتباطی به آنچه بدان میپردازم ندارد).
اما تفاوت در چیست و ماهیت این تعلیق چه میتواند باشد و چرا آنچه بناست کامل شود،در پایان زمان و پایان تاریخ کامل میشود؟در این حال با فرافکنی الگویی واقعی مواجهیم که خصلت مطلقا تصنعی، مطلقا خیالی و مطلقا پوچ و غیرحقیقیاش باید برای آن دسته فرهنگهایی که هیچ درکی از عقوبت،انتظار،پیشروی و نهایت نداشتهاند،مدتها پیش از این عیان میگشت...
این امر به نوعی شبیه طرد زمان بود و ما به خوبی میدانیم که اجتماعات بسیاری تا آنجا پیش رفتند که برای پیش انداختن ظهور خلافت الهی دست به خودکشی زدند؛چه،به آنها وعده داده بودند که در انتهای زمان،آنچه باید انجام داد تنها این است که به یکباره به آن پایان دهند.
آیا این امر نشانه نابهنجار شهودی جمعی مبتنی بر پایان تاریخ و این حقیقت است که دوران حیات تاریخ و رویدادها به پایان رسیدهاند(تا درستی فرضیه کانهتی را نشان دهند)؟آیا این امر نشانگر این تراژدی است که باید خود را به خاطرهای سراسر مصنوعی تجهیز کنیم تا با غیاب آینده و دوران سرد و یخزدهای که فرارویمان گسترده رویارو شویم؟آیا احساس نمیکنیم ساختارهای ذهنی و اندیشمندانه در حال فروریختناند و فرسنگها دور از خورشید، خود را در بایگانیها و کرانههای ناپیدای حافظه به خاک میسپارند تا در جستوجوی یک کارایی خاموش یا احیای نامتحمل باشند؟ تمامی گونهها و اشکال اندیشه در زیر بار منطق سال 2000 دفن خواهند شد."