خلاصه ماشینی:
"در عباراتی آوردهاند که پیامبران میگذرند و تغییر مییابند درحالیکه امامان باقیاند و همانند نور خداوندی هستند که شناخت و معرفت خداوند نیز به یاری آنها میسر میشود؛«نوری که از چراغ ساطع میشود خود چراغ نیست اما اگر آن نور وجود نمیداشت چگونه میتوانستیم که چراغ چیست یا چگونه معلوم میشد که چراغی هست و کجاست؟»16 در این نظام فکری همهچیز از چهار گوشه صلیب عیسی تا چهار واژه کلمه شهادت(لا اله الا اله)رمزی است که ظهور و جایگاه امام را نشان میدهد.
آنچه در اینجا برای ما حائز اهمیت مینماید، توجه به جایگاه سیاسی امام و نقش مقتدرانه او در امور مادی و معنوی است بهگونهای که در هر صورت نظامی نخبهگرایانه سامان میپذیرد و امامان الموت نیز بعد از حسن صباح به شیوه توارث منصوب شدند و بهتدریج ادعای امامت کردند و با جعل افسانههایی، نسب خود را به امامان فاطمی و در نهایت اهل بیت رساندند و امروزه نزاریان که گرایش اصلی اسماعیلیان جهانند در سایه چهل و نهمین امام خود یعنی«کریم آقا خان چهارم»به عنوان بزرگترین فرقه شیعه بعد از شیعیان دوازده امامی زندگی میکنند ولی هیچگاه خاطرات دوران اقتدار خود در الموت را از یاد نبردهاند."