خلاصه ماشینی:
"دلایل متعددی برای جمع عرفان و عدالت و آزادی میتوان اقامه کرد:یکی اینکه بشر را سه خطر تهدید میکند و خنثی کردن این سه،بسته به جمع آن سه است.
از زاویه دیگری نیز میتوان به ضرورت جمع (به تصویر صفحه مراجعه شود) عرفان و عدالت و آزادی پی برد:میدانیم که انسان موجودی است چندبعدی و نیازهای متفاوتی دارد:از سویی موجودی است خداجو و نظر به آسمان و ماورای طبیعت دارد.
باز هم میتوان بر ضرورت جمع و عرفان و عدالت و آزادی استدلال کرد:اگر ما خواهان عدالت هستیم،لاجرم باید این سه عنصر را، که اجزای عدالت است،به یکدیگر بیامیزیم و هیچیک رامهمل نگذاریم.
اگر هم جمع آزادی مطلوب و عدالت مطلوب ممکن نباشد،به جای اینکه یکی را برگزینیم و دیگری را فرو بگذاریم،صواب این است که مقداری از آزادی و مقداری از عدالت را با یکدیگر بیامیزیم.
عجیب میآید که طرفداران انحصاری آزادی و طرفداران انحصاری عدالت،از میان این دو، چنان بیمحابا به یکی رو و به دیگری پشت میکنند که گویا آن یکی(آزادی یا عدالت)، نیاز بشر نیست و ارزشی ندارد و باید به دور افکنده شود و میان این دو،تضاد آشتیناپذیر (Antagonism) وجود دارد.
ثانیا عیبی ندارد و حتی لازم است که از آزادی لجامگسیخته و مطلق اقتصادی جلوگیری شود و عدالت قید و مرز آزادی اقتصادی شود.
سخن را با سخنی از ژید و اقبال به پایان میآورم و مقصودم این است که جمع عرفان و عدالت و آزادی،شدنی است و ممکن و اگر بشر این سه را به هم نیامیخته،دلیل بر ناممکن بودن آن نیست."