خلاصه ماشینی:
"آیا در این مدل طرح شده، تکصدایی مفهومی غالب است یا همچون دنیا ماهیتی چندگانه به خود میگیرد؟ آیا تئوری اصناف دینداری با قاعده و ضابطههای دینی یا دینداری فقرا و محرومان تطابق دارد؟در مفهوم کلیتر آیا روشنفکران دینی و سکولار دارای آن قابلیت اقتصادی در مفهوم تئوریک کلمه هستند که بتوانند مدلی معیشتی برای زندگی اقتصادی مردم طرحریزی بکنند؟آیا در جریانهای موجود،فکر و منطق حرف اول را میزند یا همچنان اقتصاد،سیطره بر تفکر جامعه دارد؟ روشنفکران دینی یا مدافعان سکولاریزه شدن، هرکدام برای ترویج تفکر خود در بستر اجتماعی به چه ابزاری میبایست متوسل شوند؟ آیا جریانهای عمومی فکری و روشنفکری در برابر این پرسش که چه نکات مشترک و مفاهیم اشتراکی با سایر جریانهای فکری دارند،پاسخی دارند؟آیا به نکات و وجوهات مشترک میان خود بها میدهند؟ آیا جامعه برای جریانهای روشنفکری، عرصهای مبتنی بر جدالهای اجتماعی یا موضعگیریهای سیاسی ایجاد میکند یا اینکه روشنفکران باید این فضا را در جامعه و بالطبع در افکار عمومی مردمی ایجاد کنند؟اگر پاسخ مثبت است،مؤلفههای موصوف کدامند و اگر پاسخ منفی است، جریانهای فکری و اجتماعی لائیک و دینی چه نمودها و مدلهای اجتماعی دیگری بر تأکید این مفهوم و ادلهی این فرضیه در نظر میگیرند؟ صورتهای اجتماعی چقدر برای ترویج و اشاعه قاعدهها و تفکرات روشنفکری لازم و مفیدند؟آیا استفاده از مردم در پیشبرد اهداف روشنفکری،گونهای ابزار و وسیله محسوب میشود یا در این میان ذهن مردم است که باید به مثابه یک فکر روشن ارتقا یابد؟آیا جریانهای روشنفکری در باب پاسخ به این مفهوم به اذهان خود رجوع میکنند یا فرایندهای فکری و عملکردهای خود را یادآور میشوند؟ اگر بنا باشد که در باب تعمق و تعقل در باب نحلههای فکری در ایران صرفا طرح مسئله کرد،بهواقع باید گفت که عملکرد جریان روشنفکری در ایران عموما طرح مسئله است و جز این نیست."