خلاصه ماشینی:
"پرسش دیگر من درباره دیدگاه شما درباره جریانهای اسلامگراست؛میخواهم بدانم شما به این جریانها که دارند کمکم تمام عرصههای سیاسی را نهتنها در جهان عرب بلکه در تمام جهان اسلام به خود اختصاص میدهند چگونه مینگرید؟ نگاه من به این جریانها نگاه مورخی است که به بازههای زمانی بلند،متوسط و کوتاه توجه میکند.
در این بین،به نظر شما کارهای محمد عابد الجابری،آدونیس و مانند اینها در بازخوانی فضا و ساختار اندیشه اسلامی و دستاوردهای فرهنگ اسلامی،در کجا قرار میگیرد؟ اینها تلاش میکنند برخی مؤلفههای دوره مدرن که پس از ظهور خرد جدید پدیدار شده را وارد فضای فکری عربزبانان بکنند اما نوشتههاشان به درجات مختلف قابل مناقشهاند؛چرا که تجدد،جریانی واحد نیست که همه را دربر گیرد یا همه آن را برتابند.
گفتید که اندیشه اسلامی و عربی،گسستی را بین دوره پیشامدرن و دوره مدرن احساس نمیکند؛پس میتوان گفت که اعراب نیز در بنای دولت مدرن شکست خوردهاند؟ مسئله دولت،مسئله فراگیری است که پس از دوره استقلال بروز کرد و باید به عنوان پدیداری سیاسی که پس از استقلال نمودار شد،مورد بررسی قرار گیرد؛چرا که این دولتها پس از آزادی از یوغ استعمار،به حاکمیت کامل سیاسی خود دست یافتند.
گاهی میبینیم که حاکمیت در این کشورها، خود گفتمان اصولگرانما را تغذیه میکند؛ آیا شما ارتباطی میان بنای دولت مدرن در کشورهای عربی-اسلامی و جریانهای اصولگرانمایی که بالندگی خود را از دهه 80 آغاز کردند نمیبینید؟ مطمئنا چنین ارتباطی وجود دارد؛چرا که این دولتها حتما برای حمایت از علوم انسانی و علوم اجتماعی سیاستهایی دارند."