خلاصه ماشینی:
"تردید کند و محدودیت این مفاهیم را قابل دفاع بداند ولی هیچ عقل سلیمی یافت نمیشود که در باب این مفهوم بنیادین(عدالت)تردید داشته باشد و به همین دلیل از دیدگاه اندیشه سیاسی به جرأت میتوان گفت که اختلاف اندیشههای سیاسی تا حد زیادی متاثر از اختلاف در تعبیر و تفسیر عدالت است.
ولی آنچه برای ما در اینجا مهم است و بر مفهوم عدالت اجتماعی و سیاسی به زغم ما تأثیر گذاشت،اصل اساسی دیگری بود که از آن نوع نگاه بر حسن و قبح امور منتزع میشد و آن«مسئله کسب»بود؛بدین معنا که اشعری که بر حسن و قبح شرعی افعال معتقد است،بر آن بود که همه افعال بندگان، مخلوق خداوند است و انسان در این میان هیچ نقشی جز اکتساب ندارد.
بهطور کلی برخی نتایج مهم دیدگاههای معتزله در باب عدل عبارت بودند از: 1-توان تشخیص امر عادلانه از امر غیر عادلانه توسط عقل 2-انجام دادن فعل عادلانه براساس آزادی و اختیار(گزینش امر عادلانه نسبت به امر غیر عادلانه از سوی انسان) 3-ضرورت وجود امام عادل و نفی امام جائر 4-اعتقاد به قیام در برابر ظلم و ستم و مفاسد اجتماعی-سیاسی ولی آنها به رغم این تأکید فراوان روی مسئله عدالت،به دلیل مطلق دانستن اختیار و آزادی انسان تا بدان حد که نهایتا توحید افعالی را نیز نفی کردند،نتوانستند به تبیین صحیحی از عدالت دست یابند."