خلاصه ماشینی:
"یعنی این گزاره را؛آن انطباعاتی که به مفهوم عدالت مجال بروز میدهند،برای ذهن بشر طبیعی نیستند بلکه از تدبیر (artifice) و قرارداد انسانها برمیخیزند چون هر تغییر قابل ملاحظه در خلق و اوضاع انسان،عدالت و بیعدالتی را به یکسان ویران میکند و چون چنین تغییری تنها در صورتی اثر دارد که منفعت خودمان و منفعت عمومی را تغییر دهیم،نتیجه این میشود که نخستین وضع قوانین عدالت به این منافع متفاوت وابسته است.
پس وقتی انسانها تجربه کافی کرده باشند و بتوانند تصور کنند که نتیجه هر تک عمل عادلانه-که یک فرد انجام میدهد-هر چیزی میتواند باشد و در عین حال کل نظام اعمال-که کل جامعه در آن همکاری میکند-برای کل[جامعه]و برای هر جزء به غایت سودمند است،طولی نمیکشد که عدالت و مالکیت رخ نشان میدهند.
اگر هر تک عمل را[جدا از اعمال دیگر]لحاظ کنیم،عدالت میتواند از هر جهت زیانبار باشد و تنها براساس این فرض(دیگران باید همچون من رفتار کنند) است که من برای پذیرفتن آن فضیلت برانگیخته میشوم؛چون هیچ چیز این آمیزه نمیتواند عدالت را سودمند کند یا به من انگیزه بدهد که خودم را با قوانین آن سازگار کنم.
ما فرض میکنیم موجودی که دارای خرد و درعینحال ناآشنا با طبیعت انسان است،با خود میاندیشد که قوانین عدالت یا مالکیت به بهترین وجه،حامی نفع عمومی و موجد آرامش و امنیت بشر هستند؛آشکارترین اندیشهاش این خواهد بود که بیشترین دارایی را به گستردهترین فضیلت محول کند و به هر کس متناسب با استعدادش قدرت انجام خیر را بدهد."