خلاصه ماشینی:
"3 امین خولی؛زندگی و آثار از مهمترین شاگردان غیر مستقیم عبده، این خولی است که خود در فضای ادبی و قرآنی مصر بسیار تاثیرگذار بود.
وی نقد اصلی خود را اینچنین متوجه عبده میکند:«در سخنان پیشین راجع به انواع تفسیر،پس از بیان اغراض مختلف مفسران،دیدگاه امام محمد عبده را نقل کردیم که بر اغراض گوناگون ایراد میگرفت و معتقد بود نخستین و مهمترین هدف تفسیر آن است که جنبه هدایت و رحمت قرآن را محقق کند و حکمت اعتقادات،اخلاقیات و احکام فقهی را به گونهای تبیین کند که جان و دل مومنان را به خود جذب کند.
با این همه،در همین نظریه عبده میتوان چون و چرا کرد و گفت این امر نخستین هدف و مهمترین مقصود از تفسیر قرآن نیست؛پیش از این،هدف و مقصدی واجبتر قرار دارد که اغراض و مقاصد گوناگون از آنجا سرچشمه میگیرند و پیش از هر مقصدی-علمی باشد یا عملی،دنیوی باشد یا اخروی-باید آن هدف را به دست آورد.
تحقیق در مفردات قرآن با در نظر گرفتن تدرج و تطور دلالت الفاظ در میان نسلهای مختلف:بر این اساس،هیچیک از معانی جدید را نمیتوان بر الفاظ قرآنی حمل کرد؛مگر آنکه راه دریافت آن معنا،احساس اصالت زبانی عرب باشد و تنها با تکیه بر دلالت نخستین لفظ در عصر نزول قرآن،به آن معنا دست یافته باشیم.
هرچند وی تاکید دارد که این دروس تفسیری را برمبنای مکتب ادبی در تفسیر ارائه کرده است اما به جز مواردی اندک،چندان پژوهشی در خود متن قرآنی با اقسام سهگانه آن نیامده است."