خلاصه ماشینی:
"حال آیا قلمرو حدیث و قرآن مانند علوم پیش میرود؟نه،علتش هم این است که این احادیث از 41 قرن قبل،از پیغمبر(ص)و ائمه هدی(ع)نقل شده؛درحالیکه سیر علوم اجتماعی و جامعهشناسی هنوز ادامه دارد؛ بنابراین طبیعی است که آنها محدود باشند.
الان در قلمروی علوم اجتماعی مسائلی مطرح است که خوشبختانه همان مسائل در قلمرو حدیث هم به فراوانی وجود دارد که میتوانیم به عنوان موضوعهای معین و فیکس و قابل مطالعه تطبیقی از آنها شروع کنیم.
من فکر میکنم اگر این روش را دنبال کنند-با توجه به اینکه شبیه این تفکر در سایر کشورهای اسلامی و مؤسسات آنها در پاکستان،مالزی،مصر و حتی در آمریکا و مؤسسات لندن که مسلمانها در آنها هستند،مطرح است-اگر اینرا در سطح جهانی در یک سؤال بین المللی فرهنگ و تمدن اسلامی مطرح کنند و در طولانیمدت، نظریات عالمان اسلامی گرفته شود،ای بسا به نتایج بسیار مفیدی برخورد کنند؛چون عالم اسلامی منحصر به مسلمانان نیست؛ یک دنیای دیگری به نام مستشرقان وجود دارد و این مستشرقان حدود 7 قرن است در فرانسه،آلمان،آمریکا و روسیه کار علمی میکنند.
اصلا علم در پرتو آزادی پیش میرود نه اینکه شما یک پیشفرض قبلی داشته باشید،بعد هم آن یک جناحگیری خاصی بشود که هرکس با من است،حق همان است و هرکس با من نیست،حق نیست میزان حکمت (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان الحکمه/ترجمه:حمید رضا،شیخی،چاپ سوم،دار الحدیث،قم،1831،ش 51،ج وزیری این مجموعه،نام خود را از سخن بلند پیامبر اسلام(ص)وام گرفته که فرموده است:«أنا میزان الحکمه و علی لسانه؛من ترازوی حکمتم و علی زبانه آن»."