خلاصه ماشینی:
"پرسش دیگری را هم میتوان مطرح کرد؛اساسا در 4 عنصر مادیای که مورد قبول مکتب چارواکا است چیزی به نام «آگاهی»وجود ندارد؛پس چگونه ممکن است که ماده موجب آگاهی در انسان شود؟پیروان چارواکا پاسخ میدهند که درست که آگاهی در هیچیک از این عناصر چهارگانه به تنهایی وجود ندارد اما با ترکیب این عناصر در یکدیگر،کیفیت آنها تغییر میکند و کیفیت جدیدی حاصل میشود.
البته پیروان متاخر مکتب چارواکا درباره علت آگاهی،3 عقیده دیگر نیز آوردهاند:«در عقیده نخستین، عاملیت به حواس نسبت داده شده است ولی امکان آگاهی برای آنها وجود ندارد.
حال این جهان به این وسعت و عناصر چهارگانه تشکیلدهنده آن، چگونه میتوانند بدون علت فاعلی یا ناظمی مدبر به وجود آیند؟ مکتب چارواکا در پاسخ میگوید:«هر یک از عناصر مادی در درون خود یک ماهیت یا طبیعت ثابت (svabhava) دارند.
با آنکه آگاهی ما از مکتب چارواکا بسیار اندک است اما چنین به نظر میآید که طی ادوار تاریخ فلسفه هند آرای پیروان این مکتب مورد تحریف واقع شده باشد چرا که بسیاری از این آرا در کتب مخالفان، به صورت غرضورزانه بیان شده است.
مکتب چارواکا به همان اسرارآمیزیای که به وجود آمده بود،از میان رفت و اکنون فقط یادی از آن حکیمان باقی مانده است پینوشتها (1)-9 مکتب فلسفی هند براساس پذیرش سندیت وداها به 2 دسته (Astika) یا مکاتب متشرع و (Nastika) یا مکاتب نامتشرع تقسیم میشوند.
(41)-طبق برخی شواهد،بعضی پیروان متأخر چارواکا، اثیر را به عنوان یک عنصر پذیرفته بودند(بانتا چاریا، داکشیناران جان،فلسفه چارواکا(اصالت ماده)، تاریخ فلسفه شرق و غرب،هیأت نویسندگان زیر نظر سروپالی راداکریشنان،ترجمه خسرو جهانداری،جلد اول،انتشارات علمی و فرهنگی،چاپ دوم،2831، تهران،ص 231)."