خلاصه ماشینی:
"»5به همین سبب ابن عاشور تنها مصادر اصلی تفاسیر را برمیگزیند و حتی معتقد است مهمترین دلایل عقب ماندن «علم تفسیر»حرص و ولع در نقلقول و درجا زدن تفسیر،آن هم به خاطر اجتناب از اشتباهاتی است که درباره قرآن آنها را بزرگ جلوه دادهاند؛«و نتیجه آن شده که مردم از نقلقول هرچند ضعیف و دروغ میگذرند اما از پذیرفتن رأی جدید هرچند درست و واقعی پرهیز میکنند زیرا تصور میکنند آنچه مخالف قول و فعل گذشتگان باشد خارج کردن قرآن از آن چهارچوبی است که خداوند اراده کرده است».
دلیل دیگری که ابن عاشور برای این مسئله طرح میکند این است که«مفسران خواستهاند میان معنای قرآن و مسائل علمی،آنجا که جمع میان آنها ممکن بوده،هماهنگی و توافق ایجاد کنند چنانکه در تفسیر آیه «یوم تسیر الجبال» گفته شده فنای جهان با زلزله خواهد بود».
22 استفاده طرفداران این گرایش از اصطلاح«مقصد اعلا»آنچه را پیش از این ذکر شد به یاد میآورد و بر قرابت میان دو گرایش تاکید میکند و حتی تعریفی که صاحب تفسیر«المناز»از تفسیر و وظیفه مفسر ارائه داده با آنچه ابن عاشور درباره هدف مفسر- که پیش از این ذکر شد-گفته است تشابه بسیار دارد؛چه رشید رضا میگوید:«تفسیری که واجب کفایی است حرکت مفسر به سوی فهم مراد گوینده و حکمت تشریع در عقاید،اخلاق و احکام است به گونهای که جانها را جذب کرده و آنها را به هدایت نهفته در کلام رهنمون میکند تا معنای آیه «هدی و رحمه» تحقق یابد."