خلاصه ماشینی:
"2-اگر روش فلسفه منحصر به روش عقلی و استدلال برهانی باشد و مبادی استدلال عبارت از اولیات،محسوسات(حس ظاهر و باطن)،تجربیات، متواثرات،حدسیات و فطریات باشد،یعنی نتایج یقینی تنها از مقدمات یقینی پیشگفته حاصل آید و فلسفه از قضایای دیگر مانند قضایای مظنونه، مشهوره،مسلمه،مقبوله،وهمیه و مشبهه در مقدمات استدلال فاصله بگیرد-در آن صورت مشکلی در زایش معارف فلسفی پدید نمیآید؛ یعنی تکثر مسائل فلسفی توجیهپذیر است؛ولی اگر بدیهیات به اولیات،وجدانیات و فطریات منحصر و تجربیات،حدسیات،متواترات و حسیات به عنوان قضایای نظری تلقی شوند-آن هم قضایای نظری ظنی که هیچگاه به مرتبه یقین منطقی و ریاضی نمیرسند-در آن صورت چگونه میتوان کثرت معارف فلسفی را با این مبادی محدود،تبیین و اثبات کرد؟شاید به همین جهت بوده که فلسفه محقق(حکمت مشاء و اشراق و حکمت متعالیه) در مقام عملیات فلسفی به چنین روشی پایبند نبوده و از روشهای حسی،شهودی و نقلی مدد جسته است.
3-فلسفه بدان جهت که اصالتا با روش عقلی و منطقی به پرسشهای خو پاسخ میدهد و به تبیین و تحلیل موضوعات خود یعنی«موجود بما هو موجود»و اقسام موجودات و مضاف الیه فلسفههای مضاف میپردازد،شاید به متون دینی نیازمند نباشد ولی همانگونه که تاریخ اسلام گواهی میدهد،فیلسوفان اسلامی مانند«فارابی»، «ابن سینا»،«سهروردی»،«میر داماد»و به ویژه «صدر المتألهین شیرازی»با بهرهگیری از آموزههای دینی،در تبیین،تحلیل و گسترش فلسفه تلاش بسیاری کردهاند و این به معنای تبدیل فلسفه به کلام نیست؛زیرا کلام اکثرا با روش نقلی به اثبات مدعیات دینی میپردازد اما فلسفه با الهامگیری از آیات و روایات میتواند: نخست:مسائل فلسفی جدیدی بیافریند که در منابع و آثار فیلسوفان گذشته وجود نداشته است."