خلاصه ماشینی:
"اما آیا تفکر هایدگر متأخر،خود،نمود نوعی«بازگشت» است؛بازگشت از تحلیل وجودی دازاین، به عنوان محور اصلی«هستی و زمان»، به سوی تفکراتی درباره تاریخ هستی که او قبلا در سخنرانی خود درباره بازگشت، آن را به ما توصیه کرده بود؟و اگر ما حق داشته باشیم که درباره مسیر فکری هایدگر از چنین بازگشتی سخن بگوییم، معنای دقیق آن چیست؟آیا معنایش این است که هایدگر در مرحله خاصی از حیات فکری خود پرسشها و روشهای پیچیدهای که بیان کاملشان را میتوان در کتبا«هستی و زمان»یافت،به سادگی کنار نهاد؟یا معنایش این است که همان پرسشهای مطرح در دوره فکری متقدم او، به تبع سؤالاتی دیگر،تازهتر و تحت بررسی روشمند دیگری به دوران فکری متأخرش منتقل شدند؟پیوستگی یا گسستگی میان [افکار]هایدگر متقدم و هایدگر متأخر تا چه میزان است؟آیا ما واقعا مجازیم از [افکار]هایدگر متأخر سخن بگوییم؟یا باید فراتر از مرز احتیاط پیرو محققانی باشیم که برای حات فکری هایدگر قائل به 3 دوره متقدم،میانه و متأخر هستند؟در هر صورت،آیا این تقسیمات،انفصالها و تغییر الگوهای ناگهانی موضوعاتی هستند که بتوان آنها را بهطور دقیق تاریخگذاری کرد یا متعلق به آثاری خاص محسوب کرد؟بنابرایندقیقا مراد از هایدگر متأخر چه کسی است؟ با توجه به اینکه پاسخ در خور و مناسب اینگونه سؤالات مستلزم تفسیر اساسی کل آثار هایدگر است،من هم اکنون باید بعضی دلایل خود را منی بر اینکه سخن گفتن ما از«هایدگر متأخر»موجه است،مطرح کنم."