خلاصه ماشینی:
"آنچه عباس و فلسطینیان مجازند که دربارهاش مذاکره کنند و آنچه مردم فلسطین و دیگر اعراب در این مذاکرات برنامهریزی شده به دست میآورند،حقوق سیاسی و اقتصادیای است که اسرائیل برای آنها در کرانه باختری «تعیین میکند!»و همینطور شرایط محاصره زندانی بزرگ به نام غزه و مکانهای کوچکتر در کرانه باختری.
در جواب گروهی که تأکید میکند راه حلی ممکن نخواهد بود مگر اینکه اسرائیل در قوانین نژادپرستانه خود تجدید نظر کند و نمادهای تبعیضآمیز خود را کنار بگذارد تا راهی برای آیندهای غیر نژادپرستانه برای فلسطینیان و یهودیان تحت لوای دولتی دو ملیتی و غیر استعماری باز شود،اسرائیل و مدافعان آن از قبل جوابی آماده دارند که همانا تعریف دوباره«یهودی ستیزی» است.
اعتراض ابو علی بر زاهدان گوشهگیر و عزلت گزیده در اختیار نمودن توحشی که«ضد تمدن» است نیز در این باور ریشه دارد و از سخن فارابی درباره سیاسی و مدنی بودن انسان مایه میگیرد و بازتاب آن را در«الهوامل و الشوامل و الفوز الاصغر»9نیز میتوان دید که زاهدان را دریغکنندگان از یاری مردم میخواند و میگوید که آنها با پاسخ ندادن به یاری مردمان،به خود و آنها ظلم میکنند.
ابو علی با جمع رای افلاطون درباره سعادت کامل و نظر ارسطو درباره ممکن بودن دستیابی به سعادت در حیات دنیوی،به 2 نوع سعادت دنیوی و اخروی قائل است و دستیابی به سعادت تام را تنها به تحصیل هر دوی آنها میداند و بدینسان-همچون فارابی-کمال سعادت آدمی را هم نظری و هم عملی اعلام میکند15."