خلاصه ماشینی:
"خیلی مشکل است که باور کنیم در عصر غیبت صغری که امکان ارتباط با ولی عصر(ع)وجود داشته،یک چنین شخصیتی که پرچمدار تشیع بوده،هیچ ارتباطی با امام عصر(ع) نداشته است،اما این ارتباط،چگونه بوده،از ابهاماتی است که لازم است تحقیق شود و پاسخ این پرسشها مشخص شود که اگر ارتباط نداشته،چرا ارتباط نداشته؟اگر ارتباط داشته،چگونه بوده است؟ همچنین مدت حضور کلینی در ری و بغداد و سفرهایی که به دیگر مناطق داشته،ارتباط کلینی با علمای اهل سنت،دولت شیعه و آل بویه،شرایط فرهنگی و اجتماعی ری و بغداد در عصر کلینی، قابل بررسی است و نیز آیا این بزرگوار در تدوین «الکافی»الگویی داشته یا ابتکار ذهن خودش بوده است؟آیا میشود 5 کتاب دیگرش غیر از«الکافی» را از طرق مختلف احیا کرد؟بعضی از روایاتی که صدوق از کلینی نقل کرده،در«الکافی»نیست.
به نظر شما در تصحیح متن«الکافی»، چه معیارها و ملاکهایی باید منظور شود؟ کسانی که در سده یازدهم و دوازدهم، درصدد شرح«الکافی»برآمدند،به خصوص مجلسی،مازندرانی،ملاخلیل،ملا صدرا و میرداماد و نیز کسانی که به فکر تنظیم کتابهایی شامل کتب اربعه افتادند،مانند فیض کاشانی در«الوافی»و شیخ حر عاملی در«وسائل الشیعه»،یکی از کارهای مهمی که انجام دادهاند،این بوده که متن تصحیح شده و نسخهبدلهای مورد اعتنا را ارائه دهند؛ بنابراین اگر نسخه بدلی یا قراینی در این جوامع حدیثی و شروح«الکافی»نباشد و جدیدا پیدا شود،فقط و فقط اگر آن نسخه نزد مشایخ قرائت شده باشد،باید مورد توجه قرار گیرد،نه هر نسخهای."