خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) در میان چیزها به سوی یک زیباییشناسی پسا-کانتی لیوتاری هنک اوسترلینگ قصد من در این مقاله آن است ه به حملات گسترده مندرج در شرح لیوتار در باب مرزهای متغیر میان فلسفه،هنر و سیاست بپردازم و نشان دهم که چگونه او در بازنویسی فلسفی خود از«نقد قوه حکم» کانت،مدرنیسم را با فرا افکندن آوانگاردیسم بر تفکر فلسفی پشت سر میگذارد و نیز اینکه چگونه او مفهوم امر سیاسی را به سطح سیاست خرد گسترش میدهد و به عبارتی،چگونه نزد او سیاست کلان la) (Politique به سیاست خرد (le Politique) بدل میشود.
او با واسازی طرحهای فلسفی نظاممند کانت،هگل و مارکس به تدریج پروژههای فلسفی خود را نیز سازمان میدهد که عبارت است از ارزیابی مجدد (به تصویر صفحه مراجعه شود) تفاوتها یا Differend به عنوان کشمکشی لاینحل میان مشروعیتهای شناختی و نظامهای ارزشی عملی که دیگر نمیتوان آنها را به یکدیگر فرو کاست.
لولای این ارتباط عبارت است از حکم انعکاسی(تأملی)؛آیا ما میتوانیم با معرفت نسبت به یک محصول یا رخداد جزئی،ارتباط برقرار کنیم در حالی که هیچ قاعدهای در دست نداریم؟لیوتار نتیجه میگیرد که چنین رابطهای نوعی توهم استعلایی را پیشفرض میگیرد؛نوعی مشروعیت گفتمانی نهایی که خود به خود قواعد هنجاریای برای رفتار فردی و جمعی تولید میکند.
تایید تنش آپوریایی از سوی لیوتار به فرض ناممکن بودن عبارت نهایی،شکاف اساسی ای میان عبارات توصیفی و تجویزی و این واقعیت که به نحوی انتقادی فهمیده شده،وجود دارد که بههرحال برای حکم کردن به توهم استعلایی نیاز است،لیوتار در درسهایی درباره تحلیل امروالا،کتاب کانت یعنی«نقد قوه حکم»را عبارت گردانی میکند."