خلاصه ماشینی:
"میتوان گفت شعار هنر برای هنر به تعبیری معلول شرایطی است که انقلاب صنعتی اروپا به وجود آورده بود زیرا که هنر و تولید صنعتی رودرروی هم قرار داشتند و باهم در تقابل بودند و در نظر کسانی چون پاتر اعتلای تجربه هنری را باید در تقابل با تولید تکنولوژیک و بهطور کلی کار پست قرار داد.
جنگ از مسائل سیاسی بوده و بیش از همه مقولات سیاسی نظر هنرمندان را به خود جلب کرده است؛به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم و جنگ 8 ساله کشورمان،انواع و اقسام آثار هنری از قبیل فیلم،تئاتر،شعر و رمان تحت تاثیر آن پدید آمدهاند؛آیا این امر میتواند در پدیدار شدن صلح پایدار جهانی تاثیرگذار باشد؟ همانطور که قبلا هم گفتم،جنگ و سایر فاجعههای بشری همواره همه هنرمندان و بهطور کلی همه سکنه زمین را درگیر کرده است و هیچکس از دستبرد فاجعه بار آن به کنار نبوده؛ بنابراین در طول تاریخ،هنرمندان و نویسندگان به آثار و عواقب آن پرداختهاند.
آیا نظریه اخراج شاعران از مدینه فاضله در اندیشههای افلاطون را میتوان سرآغاز دخالت امر سیاسی در هنر دانست؟ طبق تحقیقاتی که در حال حاضر توسط اریک هولاک انجام شده(ایشان اصلا انگلیسی است اما به کانادا مهاجرت کرده و در دانشگاه تورنتو سالها درس میداد و تخصصش نیز مطالعات کلاسیک یونان بود و بعدها دانشگاه هاروارد ایشان را به عنوان استاد ممتاز استخدام کرد)،«جمهور»افلاطون یک بیانیه سیاسی است."