خلاصه ماشینی:
"اگر ظهور و حضور فاشیسم را دلیل جنگافروزی،ترویج روحیه خشونت و جنگستیزی بانیم،باید حزب نازی و تفکرات نازیسم را نیز از مؤثرترین شکلدهندگان جنگ جهانی دوم دانست و اثراتی که این جنگ بر هنر،هنرمندان و فضای هنری آلمان و در پی آن-در سطوح گستردهتر-اروپا و فضای جامعه جهانی و بین الملل داشته است.
طبیعی است که در هر دو نوع ادبیات،آثاری با مضمون فداکاری،مقاومت و حتی دعوت به شهادت -گرچه نه به معنای مذهبیاش-به چشم میخورد، با این تفاوت که ادبیات ناسیونال سوسیالیستی، فداکاری و مرگ در راه آرمانهای نژادی و ایدئولوژیک خود را تشویق و ادبیات در تبعید آلمان مقاومت، فداکاری در راه آزادی و رهایی از نوع نازیسم را تبلیغ میکرد.
عدم کارایی ادبیات علیه اسبتداد:با اینکه ما از ادبیات مقاومت در آلمان فهرستی طولانی به دست دادیم،چرا این ادبیات در سقوط نازیسم چندان مؤثر نبود؟نخست آنکه این آثار بیشتر در تبعید یا حتی پس از جنگ نوشته شدند و مردم آلمان در دوره نازیسم به آنها دسترسی نیافتند؛دیگر اینکه نازیها با داشتن امکاناتی صدها و هزاران برابر بیش از نویسندگان مخالف آلمانی،باخلق ادبیاتی تبلیغی و تحمیقی آلمان را بمباران کرده بودند.
بههرحال،اگر ملت آلمان و بیش از آن روشنفکران آلمانی برای رفع فاجعه نازیسم قدری بیشتر مقاومت و ازخودگذشتگی به خرج داده بودند، ناچار نبودند در آثار ادبی خود به جای پیر خردمند از کودکان نابالغ به عنوان نماد آلمان استفاده کنند؛ کودکان نابالغی که باید بالغ شوند و بیاموزند که به عکس پدرانشان،راه نجات آنان در عافیتطلبی نیست بلکه در فداکاری نهفته است."