خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) همیشه در تغییر امکانهای مطالعات فرهنگی به عنوان دانشی انتقادی محمد رضایی مطالعات فرهنگی از ابتدا به عنوان حوزهای بین رشتهای و انتقادی تعریف شده است که بررسی 2 خاستگاه اصلی آن یعنی سنت نقد ادبی(منتقدان فرهنگی)و چپ نو،موید این نکته است،اما در مورد مطالعات فرهنگی اخیرا گفته میشود که به دلیل دور شدن از ریشههای مارکسی و تعلقات متنانگارانه،رویه انتقادی خود را از دست داده است.
بهطور کلی نگاه به مطالعات فرهنگی به منزله پروژه،بسیاری از امکانهای نظریه انتقادی را به آن اعطا میکند: -اول اینکه این مفهوم ناظر بر تغییر جهان است و یادآور جمله معروف مارکس؛کار روشنفکری در اینجا همیشه موضوعیت داشته است که در واقع این کار،ناظر بر تغییر جهان به سمت و سوی جهانی انسانیتر است.
عدم تعلقات رشتهای و حوزههای تازه نظر شما را به اهداف و گسترهای جلب میکنم که ژورنال«مطالعات فرهنگی»-یکی از معتبرترین نشریات این حوزه-برای خود در نظر گرفته است؛ مطالعات فرهنگی،ژورنالی بین المللی است که رابطه میان رویههای فرهنگی،زندگی روزمره، زمینههای مادی،اقتصادی،سیاسی،جغرافیایی و تاریخی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
«ایلوز»به خوبی نسبت 2 مفهوم بازنمایی و عدالت را در قیاسی که میان نظر مارکس در باب استثمار و مفهوم بازنمایی در مطالعات فرهنگی ایجاد کرده،نشان داده است؛«برداشت انقلابی مارکس نشان داد که فراتر از قرارداد کار(که [ظاهرا]متعهد به برابری صوری میان دو طرف است)،رابطها یاستثماری اما درعینحال واقعی وجود دارد که از رهگذر آن مالک ابزار تولید،در واقع نیروی فیزیکی کارگران را مالک میشود و به این ترتیب،[محصول]کار وی را به یغما میبرد»."