خلاصه ماشینی:
"عامه مردم چنین میپندارند که اگر در زندگی خود شتاب داشته باشند میتوانند به خوشبختی و فراغت بال دست یابند اما آیا خوشبختی را میتوان خرید یا با مصرف کالاهای بیشتر و مرغوبتر مرتبط دانست؟ جستوجوی مردم برای خرید خوشبختی، اعتیادشان به کار و فراغت از دست رفتهشان،در واقع، نوعی فرار از آزادی است.
امروزه تودهای شدن فراغت که در اثر گسترش تأثیر رسانهها و فرایند جهانیسازی اتفاق افتاده،تفاوتهای اجتماعی و طبقاتی سابق را در استفاده از فراغت از بین طبقات مختلف،اوقات فراغت خود را با مشغولیتهای کموبیش یکسانی پر میکنند در چهارچوب فراغت تودهای،مفهومی به نام«فرهنگ مردمی»ایجاد شده که مهم است،چون بر ارزشهای متداول فرهنگی تأکید میکند اما باید دید فرهنگ مردمی چیست و چگونه با نحوه گذران فراغت بازنمایی میشود و چه پیوندی با مصرف کالاهای مادی و فرهنگی دارد؟ استریناتی فرهنگ عامه را مجموعهای از بدایع ساخت بشر که در دسترس همگان است،میداند؛ مثل فیلم،موسیقی،پوشاک،برنامههای تلویزیونی و...
غالب مردم در اوقات فراغتشان است که فرهنگ مورد علاقه خود را نشان میدهند،چون در فراغت مردم، بهطور نسبی آزادی بیشتری از عرصه کار وجود دارد.
فراغت تودهای و فرهنگ عامه،امروزه در بسیاری از نقاط جهان به جامعه مصرفی و مصرف پیوند خورده و در طبقات اجتماعی مختلف گسترش یافته است و سبکهای جدیدی از زندگی ایجاد شده که مبتنی بر مصرف هرچه بیشتر کالاهاست.
اهمیت سبک زندگی و فراغت انسانها تا بدانجا گسترش مییابد که خود فراغت و نحوه گذراندن آن،تمایز،منزلت و هویت ایجاد میکند اما در فرهنگ مصرفی،در عین حال معنای فراغت از استراحت،بازآفرینی و رشد استعدادها تبدیل میشود به جستوجوی لذت،تفریح و سرگرمی، رضایت،خوشی و رهایی."