خلاصه ماشینی:
"الفـ-«بلایا و توحید در خالقیت»: اگر خالق متعال خیر محض است و هیچگونه بدی و شری در ساحت قدس او راه ندارد،پس چگونه ممکن است بلا با اسباب سییء(شرور)را به ذات الهی استناد دهیم؟و آیا وجود اینگونه پدیدهها ما را به ثنویت و دو خدایی سوق نمیدهد؟ ب-«بلایا و عدل الهی»: وجود بلایا و شداید همچون فقر،مرض و مرگ که همه افراد بشر اعم از گناهکار و مؤمن به آن مبتلاء میشوند چگونه با عدل الهی سازگار است؟ ج-«بلایا و حکمت الهی»: اگر جهان و آنچه در اوست برای مصلحت و انتفاع افراد بشر خلق شده آیا وجود این سختیها و شداید که در نقطه مقابل این هدف قرار دارد نقص غرض الهی محسوب نمیشود؟و چگونه با حکمت الهی قابل جمع است؟ 2-«بلایا و علم الهی»: از طرف دیگر،این شداید و گرفتاریها وقتی به عنوان«اسباب و مصادیق ابتلاء و امتحان و اختبار الهی نسبت به بندگان»مورد توجه قرار گرفت بحث کلامی اعتقادی دیگری را به دنبال خود برمیانگیزد.
مولوی نیز در این رابطه میگوید:52 به چشم خویش دیدم در گذرگاه که زد بر جان موری مرغک راه هنوز از صید منقارش نپرداخت که مرغ دیگر آمد کار او ساخت چو بد کردی مشو ایمن ز آفات که واجب شد طبیعت را مکافات عدم کلیت قاعده«بلاء بازتاب گناه» باید توجه داشت که مطلب بالا نه در مورد همه بلاهایی که بر انسانها-حتی گنهکاران-وارد میشود کلیت دارد و نه در مورد همه اشخاص انسانی و چنانکه گفته شد، برای بلایا اهداف و عللی وجود دارد که حتی اگر شخصی هم گناه نکند به آن مبتلا خواهد شد و بلکه افرادی که اصلا گناه نکردهاند و یا حتی گناه در مورد آنها متصور نیست،همچون معصومین(ع)و اولیاء الهی با مصائب و گرفتاریهای شدیدتری روبهرو هستند."