خلاصه ماشینی:
"گرچه این مفهوم حرکت از تاریکی به روشنسس معنوی مفهوم مقبول و رایجی در آن زمان بود اما میکلآنژ کار خود را با فرد آغاز کرد.
در«مزامیر»(145:18-13) چنین آمده است: «همه متوجه عظمت کارهای تو و شکوه ملکوتات خواهند شد ملکوت تو جاودانی و سلطنتات بیزوال است خداوند همه کسانی را که در زحمتاند یاری میدهد و دست افتادگان را میگیرد و برمیخیزاند ای خداوند،چشم همه موجودات زنده به تو دوخته شده است تا روزی آنها را به موقع به آنها برسانی دست پر برکت خود را به سوی آنها دراز کنی و نیاز همگان را برآورده سازی خداوند در تمام کارهایش عادل و مهربان است».
در«انجیل متی»(25:36-29)در این باره چنین آمده است: «هنگامی که من،مسیح موعود،با شکوه و جلال خود و همراه با تمام فرشتگانم بیایم آنگاه بر تخت باشکوه خود خواهم نشست سپس تمام قومهای روی زمین در مقابل من خواهند ایستاد و من (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایشان را از هم جدا خواهم کرد، همانطور که هر چوپانی گوسفندها را از بزها جدا میکند گوسفندها را در طرف راستم قرار میدهم و بزها را در طرف چپم آنگاه به عنوان پادشاه به کسانی که در طرف راست من هستند خواهم گفت بیایید ای عزیزان پدرم!
اما اینبار هم میکل آنژ که استاد نقاشیهای سرشار از تناقض و تضاد درونی است،فکر مورد نظر پاپ را تا حدودی تغییر داده و به آن نظم و در نتیجه معنای تازهای بخشید تا در نهایت یک بیانیه حساس نهایی از خود به جا بگذارد که با مفاهیم قدسی و بصری موجود در«نمازخانه سیستین»هماهنگی دارد.
قرار بود که موضوع تسلیم کلیدها به پطرس موضوع اصلی و برجسته نقاشیها باشد اما در نهایت آنچه میکل آنژ خلق کرد،بیانیهای فردی در مورد خلقت و رستگاری از کار درآمد."