خلاصه ماشینی:
"هرمنوتیک فلسفی هرچند به مقوله تفسیر متون و پدیدهها و نقش پیشفرض و پیشفهم در این فرایند میپردازد اما باید دانست که خود هرمنوتیک فلسفی و نوع نگاهش به رویداد تفسیر و موضوع آن نیز مبتنی بر مبانی و پیش انگارههایی است که باید در جای خود به بحث گذاشته شده و اثبات شود.
از نظرگاه گادامر،این عوامل از فرایند فهم متن انفکاکپذیر نیستند؛در نتیجه هیچ تأویل قطعی، درست و عینیای وجود ندارد و هر نوع بازخوانی معنایی برای زمان و مکان خاص امکانپذیر است؛ شناخت همیشه متعصبانه است و درک بیطرف متن،تحققپذیر نیست زیرا هر انسانی از جهان خود با متن روبهرو میشود و آن را به تأویل میبرد.
16 اما این نظریه در رکن«توصیف»ادعا میکند که با توجه به اینکه شناختهای بشری جنبه تکاملی دارد و مدام به سمت حقانیت پیش میرود،بنابراین عالمانی که به دنبال فهم درست متون اسلامی هستند باید معرفت و علوم تجربی و عقلایی بشر را فرا بگیرند و از بیاعتنایی به معارف عصری مرتبط با انسان و جامعه و طبیعت-که ثمری جز رکود فهم دینی و ناتوانی از جوابگویی به پرسشهای نو را به ارمغان نمیآورد-پرهیز کنند.
*ارزیابی هرمنوتیک فلسفی به نظر میرسد مبانی هرمنوتیکی اگر در فرایند تفسیر وحی حضور یابد،موجب میشود که دستیافتهها و محصولات علمی و معرفتی بشر-که در زمانها و مکانهای مختلف به دست آمده و در مسیر رشد و تکامل بشر قرار دارد-بر تفسیر«متن»تاثیر بگذارد و فهم را نسبی و قرائتپذیر گرداند."