خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) قرآن،قرآن است درباره تفسیر علمی قرآن *احمیده نیفر این مقاله با بررسی تاریخ تفسیر علمی قرآن،در نهایت به این نتیجه میرسد که انکار تفسیر علمی،ایدئولوژیک،اشاری یا نظایر آنها بیفایده است بلکه باید روشن کرد که چرا این کار را به لحاظ روشی انکار میکنیم و ضوابط اساسی که بر تعامل ما با متن بنیادین فرهنگ اسلامیمان حاکماند، چیست.
». 7 شیخ طنطاوی در تفسیر خود از آنچه مفسران آیات مشوق تأمل درباره جهان و بدایع آن دانسته،فراتر میرود و اعلام میکند بیش از 700 آیه،روشی جدید برای تعیین معانی که به خاطر آنها به وجود آمدهاند،طلب میکند؛ «علوم بلاغت نهایت علوم قرآنی نیست بلکه تنها علوم لفظ قرآن است و آنچه ما امروز مینویسیم علوم معنای قرآن است؛علومی که خداوند آنها را روی زمین پدیدار ساخته است...
8 تاکید و پافشاری شیخ جوهری در تفسیر خود برای رفع معضل علم اسلامی در آن روزگار نباید موجب شود که از این مسئله غافل شویم که گفتمان او«واکنشی عملی»است و صفت «علمی»به گونهای به کار گرفته شده که از مجرد تحمیل اصطلاحات علمی بر عبارات قرآنی فراتر میرود؛به طوری که به متن توسعهای دهد که پیش از آن بدان آگاه نبودیم و این بدان سبب است که علم جدید از نظر شیخ جوهری مجموعهای از دانشهاست که میتوان آن را به راحتی در قالب هر فضای معرفتی پیریزی کرد."