خلاصه ماشینی:
"باتوجه به اینکه قرآن لزوما هفت یا هفتاد بطن دارد،این گره چیست؟و چرا بر زبان کسی میافتد که وحی را دریافته است؟ سر مطلب در این است که امر مشهود برخوردار از وحدتی است که تن به کثرت ناگزیر مفاهیم نمیدهد؛بنابراین یافتن مفاهیمی که بتوان با آنها آن امر وحدانی را بیان کرد سخت دشوار است.
در واقع شخصی که امر وحدانی را شهود کرده است اگر مامور به بیان آن نباشد، همچون خضر که مامور به بیان نیست،سرخوش با خود خواهد گفت«ای خوشا این گره!»چون این گره اگرچه در بادی نظر،کاستی زبان به شمار میآید ولی چون به وحدت تکیه زده یک افزونی(-فضل)است نه کاستی.
آنچه روزبهان در شطحیات قرآن آورده است میتواند جزو مصادیق«گره»به شمار آید؛چه مثلا در مورد حروف مقطعه توجیه گره بودن این است که این حروف ارجاع به اموری دارد که از وحدت حداکثری(مانند ارواح در عرفان نظری و عقول در فلسفه اسلامی)برخوردارند و از این رو چون از حد مجاز وحدت(مجاز بهمعنای زبان شناختی)فراتر رفتهاند متکلم ناگزیر شده است هیچ اسم و رسمی برای آنها نیاورد و تنها با حروف به آنها اشاره کند.
گفتنی است مراد ما از گرهدار بودن جمله -گویی آن را به شاخه درختی تشبیه کردهایم که شاخه میوهای از جنس دیگر را به آن پیوند زدهاند و این پیوند شاخه اصلی را گرهدار کرده است-این نیست که زبان قرآن گرهدار شده و از فصاحت و بلاغت افتاده است؛چنانکه گفتیم همه نحویان و بلاغتشناسان اسلوب اعتراض را تجلیل کردهاند و موجب تحسین بیان دانستهاند بلکه مراد این است که با این گره که در جمله افتاده است،از معنایی گرهگشایی شده است که چون وحدت غلیظ دارد تن به کثرت زبان نمیدهد."