خلاصه ماشینی:
"کافی است برای نشان دادن چنین تصوری از موضع افلاطون،به کلمات یکی از مروجین این عقیده اشاره شود؛کارل پوپر در کتاب«جامعه باز و دشمنانش»موضع افلاطون را به این صورت ترسیم میکند:«وصف افلاطون از دموکراسی،هزلی روشن و زنده ولی به شدت خصمانه و ناعادلانه از حیات سیاسی آتن و نیز از کیش و مرام دموکراسی است؛مرامی که پریکلس 3 سال پیش از تولد افلاطون به طرزی صورتبندی کرده بود که از آن زمان تاکنون هیچکس بهتر نکرده است».
ولی مردان عصر، حتی مردی چون افلاطون،هنوز بر آن بودند که وظیفهای عملی به عهده دارند؛باید بکوشند تا دنیا را دگرگون کنند حتی اگر در حال حاضر نتوانند این تکلیف را به وجه کامل به انجام برسانند؛و مردان سیاسی اهل عمل نیز همین عقیده را داشتند هچند به معنایی دیگر8 افلاطون در محاوره لاخس نشان میدهد که به تحولاتی که بر سر آتن برآمده واقف است و آن را در 3 نسل متوالی به نمایش میگذارد9.
آنچه افلاطون به آن اشاره دارد در دموکراسی آتن اتفاق افتاد و مردان آن نظام را اینگونه یاد میکند:«باید بگویم که آن مردان تنها پدران ما نیستند بلکه پدران آزادی نیز هستند و آزادی ما و همه مردم یونان از آنان است11».
حذف این عنصر باعث میشود تا نه تنها افلاطون بلکه کسی چون ایسوکراتس نیز همچون وی بین مراتب دموکراسی تمایز قائل شود و در خطابه آرئوپاگیتیگوس خود بگوید:«در زمان پدران دموکراسی آتن-سولون و کله ایتنس-مردمان هنوز لگام گسیختگی را دموکراسی و بیقانونی را آزادی و بیبند و باری در سخن گفتن را برابری نمینامیدند و بیشرمی در عمل کردن را نیکبختی نمیدانستند،دولت این گونه کسان را به کیفر میرساند و میخواست مردمان را بهتر سازد31»."