خلاصه ماشینی:
"کانتی سعی میکند در اتحاد عقول، دستگاهی سازگار با تمنیات ناب عقل دست و پا کند که امر زیبا در ذیل آن فرا میخواند اما این فراسو،چیزی جز توهم یا پنداره ( illusion )سازوکار ایدئولوژیک عقلیت نیست.
تمام تاکید در این مقاله بر مفهوم عدمتمایل امر زیبا نسبت به عقلیت است؛مفهومی که سراسر کانتی است؛با این تبصره که من منفیت یا نگاتیویته نگره کانتی را نسبت به ستمگری عقل در حق امر زیبا لحاظ میکنم و اگر بخواهم شکلواره روانکاوانه به این گزاره بدهم تمام توان تئوریک من در این مقاله،مصروف هیستریک شدن زیبایی در مواجهه با خود کامگی عقلیت خواهد بود.
ما فقط به مقاومت امر زیبا در کلیت سنت فلسفی غرب تمسک میجوییم چرا که امر زیبا در این رزمگاه با استفاده از نگاتیویته گفتار فلسفی(که خود سراسر فلسفی است)،دامها و ستمگریهای عقلیت را برملا میکند تمام توجه ادیب-فیلسوفان در گوشزد کردن این امر است که هیچگاه نمیتوان این دامها و ستمگریها را از یاد برد بلکه باید در این باب به «تذکار»روی آورد.
2-سب تذکار امر زیبا متذکر میشود که سرشتی خود آیین (موناد گونه)دارد و باز متذکر میشود برای مقاومت در برابر ستمگریهای عقلیت باید بیعلاقگی یا عدمتمایل او را نسبت به عقل در نظر گرفت.
دینهای موجود به اندازه کافی بزرگ نیستند؛ما از خداوند از آنچه تجسمهای فعلی در باور مسیحی میتواند فراهم آورد چیز بیشتری میطلبیم،به این ترتیب است که ما به سوی علوم خفیه باز میگردیم؛علومی که هرگز هیچ اسرار اصیلی را برای ما فاش نمیسازند و صرفا وعده میدهند که رازی نهایی وجود دارد که همه چیز را توضیح داده و توجیه میکند."