خلاصه ماشینی:
"همچنین با نظر داشتن به آیات 25 تا 17 سوره انبیا،به پادشاهی نمرود که در بابل شهری ساخت و همه مردم را به پرستش خود مجبور ساخت،آنگاه ادعای الوهیت کرد و ابراهیم(ع)را در آتش افکند،اشاره کرده،مضمونی لطیف را در بیتی گنجانده و گفته: ای برادر غم عشق آتش نمرود انگار بر من این شعله چنان است که بر ابراهیم به اضافه این که میتوان معنای آیه 96 از سوره انبیا را نیز در شعر سعدی یافت،آنجا که گفته است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گلستان کند آتشی بر خلیل گروهی بر آتش برد ز آب نیل در سورهء اعراف،آیه 741،اشاره به ساحری سامری دارد که با شعبده گوسالهای ساخت و امت حضرت موسی(ع)را فریفت و به گوسالهپرستی واداشت و سعدی در همین معنا گفته: وین بو العجبی و چشمبندی در صنعت سامری ندیدم ادامه دارد چند توضیح: -------------- (1)-قطمیر-پوست نازک،پست و خسیس (2)-بلعام-از علمای زمان حضرت موسی(ع) (3)-سوره یوسف،آیه 13 4 و 5-عظام رمیم-استخوانهای پوسیده سعدی به واسطهء آشنایی عمیقش با قرآن و مفاهیم قرآنی و از آنجا که بنا به قول معروف،خود از مفسران بوده، مضمون و محتوای بسیاری از اشعارش را نیز از قرآن وام گرفته است"