خلاصه ماشینی:
"این جرزی درباره معنای اصطلاحی قرائت چنین گفته است: «قرائت عبارت از علم به کیفیت ادای قرآن و اختلاف این کیفیت،اختلافی که به ناقل و راوی آن منسوب است».
هر روشی که ممکن است قرآن را بدان تلاوت نمود و مستند به روایت و نقل نباشد اگرچه دارای روش صحیح و اساس درستی در عربی باشد اما نمیتواند معنی اصطلاحی قرائت باشد».
عوامل اختلاف بسیار است که به ذکر برخی از آنها میپردازیم: 1-عاری بودن از نقطه و علائم و حرکات و اعراب:در آغاز نگارش قرآن، حروف متشابه کلمات از هم مشخص نبوده است و امتیاز آنها به وسیله نقطه گذاری امکانپذیر بود ولی نقطهگذاری قرآن مدتها پس از نزول وحی انجام گرفت."