خلاصه ماشینی:
"در دورهای که همه مردم قادر به کتابت نبوده ولی میتوانستهاند مطالب را در حافظه نگه دارند حفظ قرآن و تلاوت مداوم آن موجب شده است که امکان بازرسیها و بازبینیهای متعدد وجود داشته باشد،و همین امتیاز نیز بههنگام تدوین نهایی قرآن مورد استفاده قرار گرفته است.
وحی با نخستین آیات سوره 69(العلق)آغاز شده و سپس سه سال قطع گردیده[با اینکه مشهور است مسأله انقطاع و فطرت وحی مورد قبول همگانی نیست]و پس از تجدید اصالت قرآن تا زمان وفات پیغمبر(در سال 236 میلادی)بهمدت بیست سال،دوام یافته است.
در آیه اخیر،اشاره به اتهاماتی میشود که دشمنان پیغمبر(ص)به وی وارد میآوردهاند و او را فریبکار میخوانده و شایع میکردهاند که پیغمبر(ص)، تاریخ قدما و اساطیر الاولین را املاء میکنند و وی آنها را مینویسد یا مینویساند(معنی کلمه مورد بحث است ولی باید به خاطر داشت که پیغمبر(ص)خط نداشته است)بههرحال اشاره آیه به ضبط کتبی قرآن است و بنابراین حتی دشمنان پیغمبر(ص)نیز به اصرار در ثبت و ضبط قرآن از طرف وی توجه دارند.
استاد حمید الله در ترجمه فرانسوی خود از قرآن(چاپ 1791)چگونگی ضبط قرآن را در زمان پیامبر(ص)تا به هنگام وفات ایشان شرح میدهد و مینویسد: «منابع مختلف در این باب متفق القولند که هر وقت قسمتی از قرآن بر پیغمبر(ص)نازل میشد،وی یکی از اصحاب باسواد خود را فرا میخواند و این قسمت را به وی املاء میکرد،و فی المجلس نیز جای دقیق آن را در مجموعهای که تا آن زمان نازل شده بود تعیین مینمود،روایات تصریح دارند که پس از آنکه پیغمبر(ص)آیات قرآنی را املاء میکرد،از کاتب میخواست آیات املاء شده را مجددا برای وی باز بخواند،تا اگر اشتباهی در کتابت آیه رخ داده است،تصحیح کند."