چکیده:
نظیر انتخاب رشته و شغل و حتی شریک زندگی و در عین حال،وجود گزینههای متعدد در هر مورد و نیر وجود بحرانهای عظیم اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی، ادعا میشود که آموزش فلسفه در این دورهها،تا حد زیادی قدرت دانش آموزان برای مواجه شدن با چنین مسائلی را افزایش میدهد. ینتر و به ویژه دورههای پیش دبستانی و دبستان است.اما براساس جلسات برگزار شده در یونسکو (1998 م.)پیرامون همین برنامهء درسی،افراد زیر 18 سال کودک تلقی میشوند. ازاینرو این مقالهء حاضر به دنبال بررسی موارد زیر است: 1.آموزش فلسفه در دورههای راهنمایی و متوسطه دارای چه اهدافی است؟ 2.چه مهارتهایی را پیگیری میکند؟ 3.محتوا و منابع آموزشی آن چیست؟ 4.چه رویکردها و روشهایی را به کار میگیرد؟ بررسیهای اولیه نشان میدهد که این برنامهء درسی هرچه به سمت پایههای تحصیلی بالاتر میرود:1.از حالت عمومی آن کاسته میشود و به سمت تخصصی شدن پیش میرود،2.مهارتهای سطح بالاتر را به دانش آموزان آموزش میدهد،3.رویکردها و روشها تقریبا همانهایی هستند که در سطوح پایینتر به کار گرفته میشوند،4.محتوای منابع آموزش متفاوتاند. با توجه به چالشهای اساسی تعلیم و تربیت ایران در دورههای راهنمایی و متوسطه نظیر مواجه شدن دانش آموزان با دوران بلوغ،مواجه شدن با انتخابهای مختلف،
خلاصه ماشینی:
"با توجه به چالشهای اساسی تعلیم و تربیت ایران در دورههای راهنمایی و متوسطه نظیر مواجه شدن دانش آموزان با دوران بلوغ،مواجه شدن با انتخابهای مختلف، نظیر انتخاب رشته و شغل و حتی شریک زندگی و در عین حال،وجود گزینههای متعدد در هر مورد و نیر وجود بحرانهای عظیم اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی، ادعا میشود که آموزش فلسفه در این دورهها،تا حد زیادی قدرت دانش آموزان برای مواجه شدن با چنین مسائلی را افزایش میدهد.
محتوای آموزشی برنامهء فلسفه برای کودکان به طور سنتی همان چیزی است که لیپمن در طی سالهای 0002-0791 تدارک دیده است،اما در طی همین سالها موارد دیگری نیز به آن اضافه شده است.
در برنامهء درسی نمونههایی برای دستیابی مهارتها در هر سطح تدارک دیده شده است با این پیش فرض که کودکان در هر سنی باید مهارتهای متعلق به همهء سطوح منطقی را در خود تقویت کنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نحوهء تلفیق مهارتها در برنامهء درسی مدرسه برای تبدیل کلاس درس به یک اجتماع پژوهشی که هم دارای کنش و واکنش شناختی و هم عاطفی باشد،فرد باید مهارتهای تفکر را که از منابع رشتههای تحصیلی خاص بروز میکند در نظر بگیرد و آنها را با اعمال ذهنی خاص و نگرشهای روانشناختی مرتبط سازد.
activity aPProach (به تصویر صفحه مراجعه شود) رویکرد روایتی:آموزش فلسفه برای کودکان باعث شد که تئوری و عمل فلسفه بیش از آنچه که از یک برنامهء آموزش طراحی شده برای کودکان مدرسهای انتظار میرفت،اهمیت پیدا کند."