چکیده:
در برنامهء فلسفه برای کودکان در رویکرد حداقلی آن،به افزودن یک درس به سایر درسهای آن اکتفا میشود؛ولی در رویکرد حد اکثری سعی بر آن است که کل مبانی نظام آموزشی متحول شود و الگویی جدید جای الگوی قدیم(رایج) پیشنهاد میشود.الگو یا پارادایم جدید،شامل مبانی،نظریات،مفاهیم،کتابها، ابزارها و شیوههای خاص خود است؛به همین دلیل،این دو الگو را میتوان به مثابهء پارادایمهای کوهنی و به کلی متفاوت از هم دانست.لیپمن،پارادایم رایج را پارادایم سنتی یا حافظه مدار و پارادایم پیشنهادی خودر ا پارادایم تأملی میداند؛ که در این مقال،به این مباحث نیز پرداخته شده است. جا «پژوهشگاه توسعه و پیشبرد فلسفه برای کودکان»3را تأسیس کرد.برنامه او -یعنی«فلسفه برای کودکان»-جایزهء سال 2001 انجمن فلسفی امریکا را به خود اختصاص داد.از این برنامه در یونسکو و«انجمن معلمان فلسفهء امریکا»قدردانی شده است.لیپمن نویسنده یا نویسنده همکار 26 کتاب در فلسفه و تعلیم و تربیت است.
خلاصه ماشینی:
"برنامهء فلسفه برای کودکان و نوجوانان(گام نخست) لیپمن دربارهء نحوهء آغاز این برنامه میگوید:هنگامی که در اواخر سالهای 0691 در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک به درجهء استادی فلسفه رسیدم،فکر میکردم دانشجویانم فاقد قدرت استدلال و قدرت تمییز و داوری هستند؛اما برای تقویت قابل ملاحظهء قدرت تفکر آنها،دیگر بسیار دیر شده بود.
در برنامهء«فلسفه برای کودکان» (P 4 C) ،علاوه بر فراهم آوردن کتابهای درسی متحد الشکل(داستانهای فلسفی برای کودکان)،طرح آموزشی واحدی وجود دارد که در آن،دانش آموزان سطوح مختلف با قرائت بخشی از داستان با صدای بلند، کلاس را آغاز میکنند؛سپس پرسشهایی راجع به داستان طرح میکنند و دربارهء آنها به بحث مینشینند.
امتیازهای روش لیپمن به سایر نظریهپردازان فلسفه برای کودکان لیپمن دربارهء روش خود میگوید:من تلاش میکنم به کسانی که کارشان تربیت معلمان برای تدریس در کلاسهای درس است،نشان دهم که بدون استفاده از فلسفه،تعلیم و تربیت در مدارس ابتدایی،دقیقا همان قدر ناقص و عقیم است که آموزش بدون بهرهمندی از فلسفه در دانشگاه در سطح لیسانس و بالاتر از آن ممکن است ناقص باشد.
ویژگیها،عناصر و اجزای کتابهای فلسفه برای کودکان برای هر داستان خاص،مجموعهای معین از اجزای تشکیل دهنده وجود ندارد؛ اما برای مجموعهای از چنین داستانهایی(همچون داستانهای فلسفه برای کودکان، که تقریبا شامل 21 داستان است)،مواردی وجود دارد که پدید آورندگان آنها باید این موارد را که بسیار خاص نیر هستند،رعایت کنند: الف-آرا و اندیشهها باید از منابع متنوع بسیاری در فلسفه اخذ شوند؛برای مثال، از معرفتشناسی،ما بعد الطبیع،زیباییشناسی،اخلاق،فلسفهء تعلیم و تربیت،منطق و غیره."