چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان آموزش و اهمال کاری آنان در سازمان توسعه و تجارت ایران انجام شد.روش انجام تحقیق توصیفی(همبستگی)بود.دادههای مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامهء اهمال کاری(لی)و رضایت شغلی JDI 2بر روی 051 نفر از کارکنان سازمان توسعه تجارت ایران بدست آمد.روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده است.دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که:بین رضایت شغلی(نمره کلی)و اهمال کاری کارکنان رابطه معنادار وجود ندارد.(0/50< P )ولی بین سه بعد رضایت شغلی:ویژگیهای رفتاری همکاران،حقوق و مزایا و فرصت ترفیع و ارتقاء با اهمال کاری رابطه معنادار حاصل شده است.
خلاصه ماشینی:
"خلاصه محاسبات ضریب همبستگی بین رضایت شغلی و اهمالکاری(کلی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدو ل 1 مشاهده میشود ضریب همبستگی محاسبه شده(0/160)با درجه آزادی(841)در سطح خطاپذیری 0/50 از مقدار ضریب همبستگی جدول کوچکتر است لذا فرض صفر رد نمیشود و میتوان چنین نتیجه گرفت که بین رضایت شغلی(کل)و اهمال کاری رابطه معنادار وجود ندارد.
خلاصه محاسبات ضریب همبستگی بین حقوق و مزایای دریافتی و اهمال کاری کارکنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول 5 مشاهده میشود ضریب همبستگی مشاهده شده(02/7-)با درجه آزادی 841 در سطح خطاپذیری 0/50 از ضریب همبستگی جدول بزرگتر است بنابراین فرض صفر رد میشود و میتوان نتیجه گرفت که بین حقوق و مزایای دریافتی و اهمال کاری کارکنان همسبتگی منفی وجود دارد.
هرچند نتایج آزمون آماری در خصوص سؤال اول پژوهش یعنی رابطه بین رضایت شغلی و اهمال کاری به صورت کلی نشان داد که همبستگی بین این دو متغیر معنیدار نیست،و این یافته یا نتایج تحقیقات جاج(3991)،رابینز(5991)،برایفیلد و کراکت(5991)و کوزهچیان (2831)که تأخیر در کار،تشویش و نگرانی،نداشتن سلامت جسمی و روانی،جابجایی زیاد،کم شدن کارآیی و ترک شغل را از پیامدهای عدم رضایت شغلی دانستهاند،همخوانی ندارد.
ادوانس بلس که در مطالعات خود همکاران را به عنوان مهمترین عامل امال کاری در محیط کار معرفی میکند و لونرگان(8991)نیز که به نقش همکاران در کاهش اهمالورزی اشاره دارد،یافتههایشان مؤید این یافته پژوهش حاضر است که بین اهمال کاری کارکنان ویژگی های همکاران رابطه معنیدار وجود دارد."