چکیده:
این پژوهش گرایش شغلی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهر تهران را نسبت به شغل پلیس زن مورد مطالعه قرار داده است.از جمله اهداف مهم این مقاله،شناخت عوامل مؤثر بر میزان گرایش شغلی دانشآموزان دختر به این شغل است.جامعه آماری مورد مطالعه،کلیه دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی دولتی روزانه شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 379 نفر انتخاب شدند. روش تحقیق،پیمایشی بوده که با تکنیک جمعآوری اطلاعات،از طریق پرسشنامه محقق ساخته،اجرا گردیده است.ارتباط بین متغیرهای مستقل(ویژگیهای فردی دانش آموزان،ویژگیهای خانوادگی،شناخت از پلیس و منزلت اجتماعی پلیس،رفتار پلیس) با متغیر وابسته(گرایش دانشآموزان دختر به شغل پلیس زن)مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج مهم به دستآمده از پژوهش حاکی از ارتباط معنیدار بین متغیرهای مستقل:معدل،منطقه آموزشی،ویژگیهای خانوادگی دانشآموزان(اقتصادی- اجتماعی)،منزلت اجتماعی پلیس،شناخت و آگاهی از پلیس و رفتار پلیس با مردم با متغیر وابسته گرایش دانشآموزان دختر به شغل پلیس میباشد.ارتباط معنیدار بین متغیرهای سن و رشته تحصیلی با گرایش شغلی دانشآموزان دختر به شغل پلیس زن مورد تأیید قرار نگرفته است.
This research studies job trends of pre-university school girls in Tehran towards disciplinary jobs. One of the important goals of this paper is identification of the factor influencing on the rate of job trends of school girls towards disciplinary jobs. The statistical population included all the pre-university daily school girls in Tehran، among whom 379 people were chosen through random cluster sampling. The research method was a survey performed by means of collecting information through a questionnaire designed by the researcher. In addition، the relationship between the independent variable (personal and familial characteristics of students، knowledge of police and their social status، police behavior) and dependant variable (trends of girl students towards police job). The major results attained from the study show that there is a meaningful relationship between independent variables such students’ average grade، residence area، their familial characteristics (social and economic)، the social status of police، knowledge of police، the behavior of police toward the public and the dependent variable، i.e. the students’ trend towards police job. No meaningful relationship was found between age and field of study and the students’ job trends.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به دو خی محاسبهشده(2/1237)و درجه آزادی 4 میتوان گفت فرض H0 (عدم ارتباط بین رشته تحصیلی دانشآموزان دختر و گرایش شغلی آنان به پلیس)تأیید شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به خی دو محاسبهشده(63/283)و درجه آزادی 8 میتوان گفت فرض H0 (عدم ارتباط بین منطقه آموزشی دانشآموزان و گرایش شغلی آنان به پلیس)رد شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به خی دو محاسبهشده(62/856)و درجه آزادی 4 میتوان گفت فرض H0 (عدم ارتباط بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی پدر دانشآموزان و گرایش شغلی دانشآموز به پلیس)رد شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به خی دو محاسبهشده(13/594)و درجه آزادی 4 میتوان گفت فرض H0 (عدم ارتباط بین منزلت پلیس و گرایش شغلی دانشآموزان نسبت به شغل پلیس)رد شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به خی دو محاسبهشده(002/66)و درجه آزادی 2 میتوان گفت فرض H0 (عدم ارتباط بین ویژگیهای رفتاری مطلوب مأمور پلیس و گرایش شغلی دانشآموزان دختر به شغل پلیس)رد شده است.
بنابراین چنین نتیجهگیری میشود که فرض H1 (رابطه بین ویژگیهای رفتاری مطلوب مأمور پلیس و گرایش شغلی دانشآموزان دختر به شغل پلیس)تأیید میگردد که شدت همبستگی آن 86 درصد برآورد شده و و این رابطه در سطح 99 درصد معنیدار است.
در این پژوهش،متغیرهایی نظیر ویژگیهای فردی دانشآموزان(سن،معدل، رشته تحصیلی،منطقه آموزشی)،ویژگیهای خانوادگی(اقتصادی-اجتماعی)، شناخت دانشآموزان از پلیس و منزلت اجتماعی پلیس و رفتار مطلوب پلیس به عنوان متغیرهای مستقل و میزان گرایش دانشآموزان دختر به شغل پلیس به عنوان متغیر وابسته مورد سنجش و آزمون قرار گرفته است."