چکیده:
این پژوهش درصدد است از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی به بررسی بخشی از کنش های اوقات فراغت یعنی جهت گیری جنسیتی پسران نسبت به دختران، به عنوان بستری برای شکل گیری هویت دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز بپردازد. روش شناسی پژوهش، کیفی است و از روش قوم نگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. داده های کیفی در این مطالعه با استفاده از روش های مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه عمیق گردآوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارایه نظریه نهایی از روش نـــظریــه زمینه ای استفاده شده است. بر اساس روش نمونه گیری کیفی- هدفمند و نیز معیار اشباع نظری بیست نفر از دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان از مدارس مختلف شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند و جهت گیری جنسیتی آنها نسبت به دختران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ یافته های بدست آمده با استفاده از روش «نظریه زمینه ای» شامل پنج مقوله عمده به شرح زیر می باشند بازاندیشی، درگیری فضای ذهنی، فشار هنجاری گروه دوستی، ارتباط ابزارمند و روابط ناپایدار. «مقوله هسته» این بررسی «جهت گیری جنسیتی بازاندیشانه» است که سایر مقولات عمده را دربرمی گیرد. نظریه زمینه ای حاصله، در قالب یک مدل پارادایمی شامل سه بعد شرایط، تعاملات و پیامدها ارایه شده است.
Gender orientation of young men toward young women is an essential part of the leisure time activities، and a contributing factor in the process of gender identity formation. Using a social interpretive approach، this study examines gender orientation of male high school students toward female in the city of Shiraz. Qualitative data، on the basis of an ethnographic fieldwork، collected through participant (or direct) observation and in-depth interview techniques. Using purposive، qualitative sampling strategy، 20 high school students from the city of Shiraz and in keeping with theoretical saturation criterion selected for the study. Grounded theory methodology was employed in data analysis procedure as well as in producing a data-based theory.
Through the process of data analysis، following five main categories emerged from axial coding process: Reflexivity، Involvement of Mind، Normative Constrain of Peer Group، Instrumental Relationship، and Unstable Interaction. The core category extracted during selective coding process was taken to be "Reflexive Gender Orientation"، which integrates and captures all main categories. The results have been presented in a paradigm model consisting of conditions، interactions and consequences around the core category.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس روش نمونهگیری کیفی- هدفمند و نیز معیار اشباع نظری بیست نفر از دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستان از مدارس مختلف شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند و جهتگیری جنسیتی آنها نسبت به دختران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ یافتههای بدست آمده با استفاده از روش «نظریه زمینهای» شامل پنج مقوله عمده به شرح زیر میباشند بازاندیشی، درگیری فضای ذهنی، فشار هنجاری گروه دوستی، ارتباط ابزارمند و روابط ناپایدار.
از آنجا که بخش عمده این مطالعات با رویکردهای نظری و رهیافتهای روششناختی اثباتگرایانه انجام شده است که در نهایت به آزمون نظریه و تأیید یا ابطال برخی فرضیات متعارف منتهی شده است، لذا این مطالعه درصدد است با استفاده از رویکرد تفسیری و روششناسی نوین نظریه زمینهای به بررسی و بازسازی معنایی جهتگیری جنسیتی در میان دانش آموزان پسر مدارس شهر شیراز نسبت به دختران پرداخته و به تفاسیری بنیانی و مبتنی بر رویکرد امیک 1 از موضوع تحت مطالعه در میان افراد جامعه مذکور دست یابد.
6) روششناسی تحقیق با توجه به اینکه هدف این تحقیق بازسازی معنائی جهتگیری جنسیتی است، لذا روششناسی کیفی به عنوان روششناسی غالب و روش تحقیق مردمنگاری 1 برای انجام عملیات تحقیق و روش نظریه زمینهای جهت تجزیه و تحلیل دادهها انتخاب شده است.
Punch, Keith, (2004), "Introduction to Social Research; Quantitative and Qualitative Approaches", London: Sage Publications Ltd.
Lewis,(2005), "Qualitative Research Practice: A Guide for Social Science Students and Researchers", London: Sage Publication Silverman, D.
Strauss, Anselm and Juliet Corbin, (1998), "Basics of Qualitative Research", Second Edition, London: Sage Publications."