چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه تاثیر سه روش پرورش خلاقیت (بارش فکری، ارتباط اجباری و سینکتیکس) بر افزایش خلاقیت دانش آموزان پایه دوم مدارس راهنمایی شهرکرد انجام گردید.
روش: این پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. برای اندازه گیری متغیر وابسته یعنی خلاقیت، آزمون های تفکر خلاق تورنس (فرم ب) به کار برده شد. در این پژوهش 80 نفر دانش آموز دوم راهنمایی (40 دختر و 40 پسر) به صورت تصادفی نمونه گیری و در چهار گروه 10 نفره (بارش فکری، ارتباط اجباری، سینکتیکس و گواه) جای داده شدند.
یافته ها: یافته ها تفاوت میان نمرات پیش آزمون و پس آزمون همه گروه ها به جز گروه گواه را معنی دار نشان دادند (گروه بارش فکری 05/0p< ، گروه سینکتیکس 01/0p< و گروه ارتباط اجباری 05/0p<). هم چنین تفاوت میان شیوه های پرورش خلاقیت معنی دار نبود؛ یعنی هیچ یک از روش های پرورش خلاقیت نسبت به روش دیگر برتری نداشت، ولی بین گروه گواه و سه گروه آموزش تفاوت معنی دار دیده شد (001/0p<). نتیجه گیری: آموزش خلاقیت صرف نظر از شیوه آموزش به رشد و پرورش خلاقیت دانش آموزان کمک می کند.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه تأثیر سه روش پرورش خلاقیت در افزایش خلاقیت دانشآموزان پایه دوم راهنمایی علیاکبر شریفی 1 ، رقیه داوری2 Comparison of the Effect of Three Methods of Creativity Development in Second Grade Guidance School Students Ali Akbar Sharifi*, Roghieh Davari a چکیده هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه تأثیر سه روش پرورش خلاقیت (بارش فکری، ارتباط اجباری و سینکتیکس) بر افزایش خلاقیت دانشآموزان پایه دوم مدارس راهنمایی شهرکرد انجام گردید.
برای انتخاب نمونهها نخست با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش شهرکرد، اطلاعیهای 1- Sterenberg 2- Torrance3- Amabile 4- Joyee5- Berg 6- Osborn7- Debono 8- brain storming9- Corsini 10- forced association11- Whiting 12- free association 13- synectics 14- Gordon مبنی بر برگزاری یک دوره کلاس پرورش خلاقیت ویژه دانشآموزان دوم راهنمایی در مدارس راهنمایی شهرکرد پخش گردید و از علاقهمندان شرکت در این کلاسها در یک دوره زمانی محدود ثبتنام بهعمل آمد.
S. 627/2 کنترل * df=1 ; ** non-significant 1- Torrance Tests of Creative Thinking (Form B) جدول 2- خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر عضویت گروهی بر نمرات پسآزمون خلاقیت منبع تغییرات درجه آزادی نمره F سطح معنیداری پیشآزمون 1 496/511 001/0 جنسیت 1 318/6 05/0 گروه 3 451/3 05/0 خطا 74 کل 80 جدول 3- نتایج تحلیل واریانس مقایسه دو گروه دختر و پسر سطح معنیداری نمره *F میانگین پسران میانگین دختران منبع تغییرات 0001/0 91/9 80/136 20/149 بارش فکری 01/0 20/8 10/148 80/135 سینکتیکس 0001/0 77/11 80/157 80/141 ارتباط اجباری 37/0 82/0 60/129 90/123 کنترل * df=1 در بررسی فرضیه دوم پژوهش، نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر عضویت گروهی را بر نمرات پسآزمون خلاقیت معنیدار نشان داد (05/0p<، 3=df، 45/3=F)."