چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر اجرای برنامههای درسی با استفاده از هنر(کاردستی)بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی منطقه 5 شهر تهران بود.تحقیق به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل انجام شد.نمونه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدرسه شهدای شهرک چشمه واقع در منطقه 5 شهر تهران به تعداد 69 نفر بودند.دادههای مورد نیاز با استفاده از فرم تصویری آزمون تفکر خلاق تورنس (TCAM) جمعآوری شد.برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t مستقل استفاده شد.یافتههای این پژوهش در مجموع اعتبار و اعتمادپذیری فعالیتهای هنری را در سه مولفهی خلاقیت(سیالی،ابتکار،انعطافپذیری)مورد تایید قرار داد.
خلاصه ماشینی:
"آیزنر(1998)میگوید:«بهرهگیری از فعالیتهای هنری در تعلیم و تربیت باید بخش اساسی هربرنامهی درسی را تشکیل دهد و آموزش هنری در کنار مهارتهای سهگانهای که به رسمیت شناخته شدهاند به عنوان چهارمین مهارت اساسی و پایه (4thR) در برنامهی درسی مورد تاکید قرار گیرد و بیمهری،انزوای سنتی و تاریخی از آن رخت بربندد چرا که در پارادایم جدید تعلیم تربیت حفظ استانداردهای بالای آموزشی در گرو قرار دادن هنر به عنوان هسته اصلی برنامههای درسی میباشد»(به نقل از مهر محمدی،1383) کورتینز1(1999)نیز در اهمیت موضوع فوق میگوید:«با توجه به نقش و جایگاه منحصر به فرد هنر و فعالیتهای مربوط به آن در دستیابی جوامع بشری به رشد و توسعه در ابعاد مختلف علمی،اقتصادی،اجتماعی،اخلاقی و...
آیا اجرای برنامههای درسی دورهی ابتدایی با بهرهگیری از فعالیتهای هنری نظیر کاردستی میتواند در رشد خلاقیت دانشآموزان این دوره موثر باشد؟برای پاسخگویی به سوال فوق پنج فرضیه به شرح زیر مورد آزمون قرار گرفت.
فرضیه پنجم:اجرای برنامههای درسی با بهرهگیری از فعالیتهای دستی(کاردستی) سبب افزایش نمرات خلاقیت دانشآموزان پایه پنجم دوره ابتدایی میشود همانگونه که ملاحظه میشود،مقادیر t بدست آمده(43/11،3/37،4/4 و 01/4- t )با درجات آزادی 67 در سطح آلفای 05/0 از مقدار t جدول(35/2)بزرگتر است.
یکی از فعالیتهای هنری که در این زمینه میتواند به ما کمک کند بهرهگیری از هنر کاردستی است زیرا این هنر میتواند موقعیتهایی را جهت رشد قوهی تخیل دانشآموزان و فرصتهایی را برای اجرای فعالیتهای تحلیلی و متفکرانه بر روی پدیدههای طبیعی و مصنوعی بشر به وجود آورد؛تا از آن طریق یادگیرندگان بتوانند به مشاهده و مطالعهی دقیق به عمق،چشمانداز،شکل و دگرگونی پدیدهها و منطق به کار گرفته شده در آنها پی ببرند؛و از تجارب ذهنی متفاوت و فرصتهای علمی انعطافپذیر و قدرت سازندگی بالاتر،در نهایت از خلاقیت برخوردار باشند."