چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزشهای دانشگاهی در ایجاد و پرورش ویژگیهای شهروند حرفهای انجام شد.روش تحقیق توصیفی(پیمایشی)بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر سال آخر رشتههای علوم انسانی(مقطع کارشناسی)واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران به تعداد (N-16746) بود.حجم نمونه مطابق با جدول گرجسی و مورگان (n-413) نفر برآورد گردید؛و به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد.ابزار گردآوری دادهها،پرسشنامه محقق ساخته 47 گویهای در مقیاس هفت درجهای بود.دادههای گردآوری شده به کمک آزمون تحلیل واریانس و آزمون T مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج بدست آمده نشان داد که آموزشهای دانشگاهی نقشی در ایجاد و پرورش ویژگیهای شهروند حرفهای در دانشجویان نداشته است.همچنین بین نظرات آزمودنیها در مورد نقش آموزشهای دانشگاهی در ایجاد و پرورش ویژگیهای شهروند حرفهای از نظر سن و وضعیت تاهل تفاوت معناداری مشاهده نشده است.اما بر حسب جنسیت تنها از نظر مولفه بهرهوری تفاوت معناداری بین نمرات مشاهده شده است. همچنین بر حسب نوع دانشکده نیز تفاوت معناداری بین نمرات در مولفههای تفکر خلاقانه،ارتباطات اجتماعی اثربخش و بهرهوری مشاهده شده است.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه حاصل از این سئوال با یافتههای پژوهش مدانلو(1386)که اذعان میدارد علیرغم اهمیت نقش مولفههای رفتار اجتماعی و سیاسی،قانونمندی و قانونگرایی،رفتار ملی-مذهبی،زیست محیطی و توسعه پایدار در برنامههای درسی دوره راهنمایی توجهی حداقل به آنها شده است؛ منوچهری(1386)که عنوان میکند کتابهای درسی دوره ابتدایی به صورت ناقص و گذرا به آموزش ویژگیهای شهروند جهانی همچون احترام به انسانها،علاقه به محیط زیست و تعهد برای توسعه پایدار پرداختهاند؛مجلل چوبقلو(1386)که اظهار میدارد در برنامه درسی فعلی مدارس دوره ابتدایی توجه چندانی به رعایت محیط زیست نشده است؛عالیشان کرمی و همکاران(1386)که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی بندرعباس را پایینتر از متوسط نشان دادند؛چیودو و مارتین(2005)که بیان نمودند دانشآموزان هیچگونه تمایلی به شرکت در رای دادن و انجام فعالیتهای سیاسی ندارند؛چمبرلین(2003)که اذعان میدارد دانش- آموزان نسبت به سواد سیاسی آگاهی ندارند؛ارشاد سرابی و بهاء الدینی(1382)که سطح سواد کامپیوتری دانشجویان پزشکی کرمان را در حد متوسط و همچنین بختیارزاده(1381)که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا را در سطح کم ارزیابی نمودهاند،همسو میباشد و یافتههای محقق را در زمینه عدم نقش آموزشهای دانشگاهی در ایجاد و پرورش سواد عصر جدید در دانشجویان،تایید میکنند."