چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین کارایی تکالیف روانی کلامی آوایی و معنایی در سالمندان و مقایسهء این تکالیف با یکدیگر است.در این مطالعه 150 نفر سالمندان سالکن در جامعه که در استان قم،به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به آزمونهای روانی کلامی معنایی و آوایی پاسخ دادند.در این آزمونها در یکبارهء زمانی معین فرد باید کلماتی را ارائه کند که از نظر آوایی با حرف خاص شروع می- شوند و یا از نظر معنایی به یک دستهء خاص تعلق دارند.یافته ها نشان داد تفاوت کارایی آزمون روانی کلامی و معنایی بین مردان و زنان و همچنین بین دو گروه سالمند 65 الی 74 سال و سالمند 75 سال به بالا معنیدار نیست.افراد با تحصیلات بالاتر کارایی بالاتری در آزمون روانی کلامی داشتند و کارایی سالمنداان در روانی کلامی معنایی بالاتر از آوایی بود.تفاوت عملکرد سالمندان در دو آزمون روانی معنایی و کلامی به دلیل خاستگاه متفاوت مغزی این دو تکلیف است.تکلیف روانی کلامی معنایی بیشتر به وسیلهء قشر گیجگاهی و تکلیف روانی کلامی آوایی به وسیله قشر پیشانی هدایت میشود.از آنجایی که زوال مغزی ناشی از سالمندی در قطعهء پیشانی مغزی بیشتر است،لذا کارآیی کمتر سالمندان در آزمون روانی کلامی آوایی را میتوان منتج از این تغییر ساختاری دانست.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها نشان داد تفاوت کارایی آزمون روانی کلامی و معنایی بین مردان و زنان و همچنین بین دو گروه سالمند 65 الی 74 سال و سالمند 75 سال به بالا معنیدار نیست.
گروهی از محققین نشان دادهاند که بخش معنایی آزمون میتواند پیشبینیکنندهء مناسبی برای آلزایمر 5/1 الی 5 سال قبل از آغاز بیماری باشد(ساختون،لوپز،راتکلیف،دولبرگ،فرید و کارلسون6،2004)استاندیش،مولی،کانج و لویس7(2007)نشان دادند که آزمون روانی کلامی پس از همسانسازی سن و تحصیلات گروههای مورد بررسی به خوبی میتواند بین سالمندان سالم و سالمندان دارای اختلال شناختی خفیف افتراق قائل شود.
بعضی از مطالعات نشان دادهاند که زنان در تکلیف روانی کلامی کارایی بالاتری دارند(بولا،گرای،رسنیک،گالانته و کاواز3،1990)و مطالعهء دیگری نشان داده است که کارایی مردان با افزایش سن در آزمون روانی کلامی آوایی بیشتر کاهش مییابد و برخی از مطالعات نیز تفاوت معنیداری را بین دو جنس گزارش نکردهاند.
(گالسجو،اسکالمن،ایوانز،پیوی،میلر و هیتون4،1999) با وجود تناقضات مذکور،در مورد تفاوت کارایی آزمون روانی کلامی آوایی و معنایی در دو جنس و در گروههای سنی سالمندان 60 الی 74 سال،سالمندان 75 سال به بالا و سالمندان با تحصیلات مختلف توافقی وجود ندارد.
آزمون تی وابسته برای مقایسهء کارایی آزمون روایی معنایی در سالمندان (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث یافتههای مطالعهء حاضر نشان داد که ارتباط بین تحصیلات و روانی کلامی معنایی،معنیدار است،ولی ارتباط بین تحصیلات و روانی کلامی آوایی معنیدار نیست.
به طور کلی کلیهء یافتههای فوق نشان میدهند که د سالمندی زوال مغز در قطعهء پیشانی بیشتر است،که با یافتهء مطالعهء حاضر همخوان است بدینترتیب که کارایی سالمندان در آزمون روانی کلامی آوایی(عملکرد قطعهء پیشانی)کمتر از کارایی آنان در آزمون روانی کلامی معنایی است."