خلاصه ماشینی:
نام وی در منابعی مثل:طرایق الحقایق1،اصول الفصول2،ریحانةالادب،3فهرست نسخ خطی مجلس شورای ملی4،عجب نامه5،جستجو در تصوف6،و دانشمندان وسخنسرایان فارس7،احمد ذکر شده و در تاریخ ادبیات در ایران(صفا)8،تاریخ نظم و نثر در ایران9وفهرست نسخ خطی کتابخانه ملی پاریس معروف به فهرست بلوشه10،نام وی را فضل الله جمالی آوردهاند،اما در منابع دیگر از قبیل ریاض العارفین11،احسن التواریخ12،الذریعه13و آتشکدۀ اردستان14نام وی را محمدگفتهاند.
این ملاقات نیز باید در فاصله سالهای 857 تا 858 ه که پیر بوداق موفقبه تسخیر عراق شده و بابر نیز از مقابل او به خراسان گریخته است روی داده باشد.
-معرفی نسخۀ دستنویس کلیات آثار پیر جمال معروف به نسخۀ مجلس1-1 مشخصات نسخه این نسخه حاوی چهار رساله از رسالات عرفانی پیر جمال اردستانی(م 879)عارف بزرگ شیعه است کهاز حدود قرن نهم ه به یادگار مانده است و تحت عنوان کلیات پیر جمال اردستانی به شمارۀ 4276 درمخزن کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی محفوظ است،این رسالات به ترتیب شامل رسالههای مرآة الافراد،شرح الکنوز(قسم اول)،کنز الدقایق،شرح الکنوز(قسم دوم)،روح القدس(که نام قسم سوم شرح الکنوز است)و تنبیه العارفین میشود.
این نسخه به گفتۀ استاد عظیم الشان دکتر عبد الحسین حائری(که در بخش نسخ خطی کتابخانه مجلسشورای اسلامی در حال تهیۀ فهرست نسخ هستند)از آقای دکتر رکن الدین همایونفر خریداری شده است.
اما در خصوص درجۀ اعتبار باید گفت این نسخۀ به دست آمده از آثار پیر جمال،در قسمتهای منثور(بهخصوص در رسالۀ شرح الکنوز که اینجانب بررسی و تصحیح کردهام)32در کاملترین صورت و به شکلیدست نخورده باقی مانده و از سیاق متن پیداست که کاتب تمامی مطلب را بیکموکاست نگاشته است.