خلاصه ماشینی:
این سبک عمده مسلط بر شمال غربی هند مینیاتور«راج پوت» (Raj Put) نیز نامیده شده است این نقاشیها باعث به وجود آمدن مرحله جدید و مشخص در توسعه هنر نقاشی کهن هند که برگرفته از نقاشی دیواری بود شد.
در موزه بین المللی دهلی نو یک نسخه از بوستان سعدی وجود دارد که مربوط به سال 3051 میلادی میباشد که توسط حاجی محمود برای نادر شاه خلیجی از مالوا کار شده است و نشان دهنده حضور ایرانیان در هند میباشد.
شاه جهان نه تنها تاج محل را در حدود(74-2361)م توسط یک معمار شیرازی برای همسر محبوب خود ساخت بلکه قصرهای جدیدی نیز در داخل قلعههای لاهور و اگرا بنا کرد و یک کاخ مرکزی کاملا جدید در دهلی که پایتخت او بود بنام«شاه جهان آباد»در سال(9361)م برپا کرد همینطور یکی از بزرگترین مساجد در کل جهان اسلام و کاخ قلعه سرخ نقاش پرتره در زمان شاه جهان بسیار متداول بود و کار بر روی پرتره و خصوصیات فردی به شکل دقیق در مینیاتور انجام میشد زندگی سلطنتی،مراسم گروهی آئینی، نقاشی از مجالس شبانه،صوفیان و زنان زیبا بسیار تصویر شده است.
این آثار گرچه تحت تأثیر سبک مغول و چهرهنگاری دکن و نقاشیهای دیگر بودند اما در نوع خود خصوصیات خاصی نیز داشتند که در عرض زیاد و خصوصیت این سبک در طول دوره عبد الله خلق آثار نقاشی در اندازه بزرگ و بر روی پارچه کتانی بود.
در زمان سلطنت آصف جاه چهارم(75-9281)و آصف جاه پنجم(96-7581)نقاشی حیدر آباد با وجود اینکه کاملا نزدیک به سبک دکنی بود و آثار فراوانی هم داشت بیشتر نکات مثبت خود را از دست داده بود.