چکیده:
بررسی موضوع عدالتخواهی و در بعد اجتماعی تحت عنوان عدالت اجتماعی یکی از آرمانهای دیرینهی آدمیست و همهی اندیشهها و ادیان وحیانی و غیر وحیانی برای اجرای آن تلاش خود را معمول داشتهاند و در پیش روی جامعه و حاکمان عدالتجو قرار دادهاند.در این نوشتار ضمن ارائهی رهنمودهای متعالی دین مبین اسلام با الهام از آیات نورانی قرآن و نهجالبلاغه که در این زمینه آمده است نظریه چند تن از اندیشمندان اسلامی آورده شده است.و در نهایت ستون خیمه جامعه متعالی و پویا که هم تعالی اجتماعی و هم فردی در آن تجلی تام و تمام پیدا خواهد کرد،معرفی شده است.
خلاصه ماشینی:
"42-عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام عدالت یکی از مفاهیمیست که در مکتب اسلام حیات واقعی و جایگاه ارزشمند خود را از سر گرفته است و فوق همه ارزشها معرفی شده است و حاکمیت و اقتدار حکومت را در راستای اجرای این موضوع معرفی کرده است در اینجا اهمیت این موضوع را از زبان مولا علی(ع)بیان میکنیم: فردی از امام سؤال کردند:العدل افضل ام الجود:آیا عدل با فضیلتتر است یا جود؟ امام در جواب فرمودند: العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها من جهتها: یعنی:«عدل امور را در جایگاه واقعی خودش قرار میدهد اما جود و بخشش آن را از جایگاه خودش خارج میکند»زیرا در مفهوم عدل استحقاقهای طبیعی و اصیل مد نظر است و به هر کسی مطابق آن چه به حسب کار و توان و تلاش اوست داده میشود.
10-نتیجهگیری عدالت یکی از مفاهیم و از مستقلات عقلی است که از آغاز خلقت آدمی در فکر و اندیشه آن بوده است و ادیان وحیانی و مکاتب غیر وحیانی برای اجرای آن دستورات مؤکدی داده اند در این میان اسلام درباره جهان و زندگی انسان طرز فکری اساسی دارد که مسئلهی عدالت اجتماعی تحت تأثیر آن طرز فکر اساسی بوده و در چارچوب وسیع آن قرار میگیرد و باز دیدیم که طرز فکر اسلام دربارهی حیات انسانی باعث میشود که عدالت اجتماعی به صورت یک عدالت انسانی در میآید و فقط به مادیات و اقتصاد بسنده نکرده بلکه به تمام شئون زندگی بشر نظر دارد."