خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) [معصومه سیحون] آنجا که مونالیزا میگرید [برای مریم سیحون،تا مرگ مادرش را تسلایی باشد] داوود شهیدی (به تصویر صفحه مراجعه شود)در این نوشتار،تنها اندیشههایم را، که پس از تجربهء صحنههای تدفین و مجلس ترحیم بانوی هنرهای تجسمی ایران،زندهیاد معصومه سیحون،در لحظه در ذهنم میشکفند،بر کاغذ لبریز میکنم.
او با مردم ولی نه هر مردمی بلکه آنها که گالری را برای دیدن و رابطه گرفتن با هنر و ملاقات با هنرهای تجسمی انتخاب میکنند،خوب رابطه میگرفت؛چون مردمدار بود.
ذهن تاجر را آنچنان میقاپد که او میپندارد باید بیندیشد نقاشی و مجسمه برای او اعتبار و جایگاه میآورند،در عرصهء رودررویی تجاری؛چون یک مدیر و تاجر کاردان تنها میتواند و باید در محیط کار خود،اثر هنری مشهور و معتبر را مستقر سازد و با آن خود را از هر لحاظ بیاراید و به نمایش بگذارد؛چون این اوست که در خدمت هنر است و نه اما هنر که در حضور اوست."