خلاصه ماشینی:
"در اینجا دیگر آن اقلیت«تهرانی اصیل» اساسا وجهی ندارد و پایتخت در دست مهاجران است، اما وقتی کار به موج سوم مهاجرت پس از اصلاحات ارضی محمد رضا شاه میرسد،ساکنان پایتخت راضی نمیشوند به راحتی مواهب تهران را با مهاجران جدید شریک شوند،حالا آنها«تهرانی»هستند و تازه از راه رسیدگان«غربتی»؛خانههای دلباز در نقاط خوش آبوهوا و شغلهای نان و آبدار به مهاجران سابق و تهرانیهای امروز میرسد و نصیب مهاجران جدید حاشیه شهر و زاغهها و کارگری و روزمزدی میشود.
نظیر محلهها،تکیههای عزاداری و راستههایی که در تهران به اقوام مختلف تعلق دارد،اما وقتی هویت رایج و غالب آنچنان قدرتمند باشد که زندگی اجتماعی و اقتصادی مهاجر را تحت الشعاع قرار دهد،او ترجیح میدهد گذشته و احساسش را در قالبهای کوچکتری مانند حلقه دوستان با خانواده حفظ کند و شتابان به سوی هویت جدید بشتابد؛هویتی که در پایتخت کشور ما«تهرانی» نام گرفته،اما درباره موضوعیت و اصالت آن حرف و حدیث فراوان است.
کاری که خود قومیتها نسبت به خودشان انجام میدهند و ما نمونه آن را در همین جوکهای مورد بررسی خود نیز داشتیم که مثلا بخشی از افراد آن قومیت برای هو قومیتهای خود جوک ساخته بودند و جالب آنجاست که قومیت در این تیپ از جوکها بر خلاف جوکهای عمومی و سراسری تحت یک عنوان کلی و بدون پسوند و پیشوند به کار نرفته بود."