خلاصه ماشینی:
"اما قضیه از آنجا شکل مضحک و فاجعهباری به خود میگیرد که در تمامی این سالها از پیش از انقلاب تا امروز حضور جریانهای مافیایی در ادبیات و شعر ایران همچون بسیاری از رشتههای هنری کاملا به چشم آمده است.
نگاه عمده این مقاله به جریان شعر دهه هفتاد و هشتاد است وگرنه جریان مافیایی شعر دههی چهل و پنجاه و مثلا شب شعرهایی همچون خوشه که مرحوم شاملو آن را راهاندازی کرد و معمولا شاعرانی در آن مورد توجه بودند که با سلیقه شعری شاملو مطابقت داشتند خود بحثی جدا میطلبد.
کافی است نگاهی به مقالات شعری در دهه هفتاد و هشتاد بیندازید تا ببینید شاعر یک جریان مشخص درباره شاعر دیگری در همان جریان آنچنان مقاله ستایشآمیزی مینویسد که مخاطب راهی جز پذیرفتن این نکته که بیشک با قلهای از ادبیات ایران روبروست،ندارد.
وقتی که هدف اصلی مادی باشد مسلما آثار آنچنان از کیفیت مطلوب نیز برخوردار نخواهند بود و این افراد که معمولا از لحاظ علمی و پژوهشی از درجات پایینی برخوردارند و به واسطه داشتن امکانات و شرایط گوناگون دارای اسم و رسمی شدهاند،بدون در نظر گرفتن حساسیت بالای ضبط اینگونه آثار از جهت مرجع قرار گرفتن آنها،گاهی لطماتی نیز به این عرصه وارد میکنند که جبران آنها بسیار سخت است.
با این حال ادبیات جریانات پر از حاشیه و زودگذر این سالها قرار است چه سهمی در تکامل شعر ایران داشه باشند؟!وقتی شاعران سطح پایینی تنها با وجود روابط مافیایی موفق به چاپ چندین کتاب میشوند و در کنار آنها نوابغ به حاشیه رانده میشوند،چه فرجامی برای شعر ایران میتوان متصور بود؟!"