خلاصه ماشینی:
"(تصویرتصویر) محمد جواد صابری:تغییر کارکرد کافیشاپ شاید تعبیری باشد که به نمای نشاندهنده آن چیزی که منظور این نوشته با این نظر که در ایران کافیشاپ تغییر کارکرد پیدا کرده است،نیست؛ چراکه اولین ایراد به آن بحث فلسفی- اجتماعی تغییر کارکرد همه چیز در عصر مدرن است.
این تغییر کارکرد در کافیشاپ کاملا مشهود است و امروز به امری معمول و بدیهی تبدیل شده است اما،تغییر کارکرد کافیشاپهای ایرانی مقولهای دیگر و مربوط به کسانی است که مشتریان کافیشاپها محسوب میشوند و همچنین مربوط به دیالوگهایی است که آنها در این فضا انجام میدهند.
ضرر و زیانی که میتواند این تغییر کارکرد به وجود بیاورد این است که گروهها یا افرادی که برای گپوگفتهای روشنفکرانه به این مکانها میروند نیز دلسرد میشوند و به دنبال جایی دیگر برای تبادل نظر و گفتوگو میروند؛ همانطور که در سالهای اخیر این اتفاق افتاده و بسیاری از افراد یا روشنفکری خود را انکار کردهاند تا به کافیشاپ نروند یا به این نتیجه رسیدهاند که روشنفکر کافیشاپ نمیرود."