خلاصه ماشینی:
"42 تیر 8831:یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولوف تی یو-451 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در 21 کیلومتری جنوب قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی 861 نفر سرنشین این هواپیما شد.
61 تیر 7831:یک فروند هواپیمای شکاری اف-پنج ارتش جمهوری اسلامی ایران در حین انجام ماموریت در پایگاه هوایی امیدیه خوزستان سقوط کرد و خلبان و کمکخلبان آن کشته شدند.
31 بهمن 8731:یک فروند هواپیمای سی-031 متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد با یک ایرباس آ-003 درحال توقف، تصادف کرد و همه هشت سرنشین هواپیمای سی-031 کشته شدند.
81 مهر 3731:هواپیمای فوکر-82 شرکت هواپیمایی آسمان که در مسیر اصفهان به تهران در حرکت بود در کوههای کرکس در نزدیکی نطنز سقوط کرد و همه 66 سرنشین آن کشته شدند.
6 اردیبهشت 1731:هواپیمای فوکر-72 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی ساوه سقوط کرد و 93 سرنشین آن کشته شدند.
7 مهر 0631:یک فروند هواپیمای سی- 031 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کهریزک سقوط کرد و 08 سرنشین آن کشته شدند.
چنانچه آمار تلفات مرحله دوم یا Take Off و جدا شدن هواپیما از زمین را با این آمار تلفیق کنیم،میبینیم که تلفات فقط در برخاستن هواپیما بیش از نیمی از کل تلفات است!(35 درصد)در صورتی که احتمال وقوع حادثه در این دو مرحله کمتر از یک سوم کل سوانح یا 92 درصد است،به عبارتی مهلکترین قسمت پرواز زمان برخاستن هواپیما و اوجگیری است."