خلاصه ماشینی:
"بلوم معتقد است که هوش عمومی نیز همین مقدار در پیشرفت تحصیلی نقش دارد و این بسیار مهم است چرا که هوش به میزان زیادی در دست ما نیست و خیلی نمیتوان آن را تغییر داد و یا کم و زیاد کرد،اما عاطفه درسی و داشتن یا نداشتن علاقه به درس و مدرسه در دست ماست و از روشهای زیادی میتوان جهت بالا بردن سطح علاقه و انگیزه دانش آموزان به درس، معلمان و مدرسه استفاده کند.
مطلب آموزشی را باید از ساده به دشوار ارایه کرد:ارایه مطلب از ساده به مشکل و به صورت متوالی باعث میشود که دانش آموزان ابتدا در یادگیری مطلب ساده به اندازه کافی موفقیت به دست آورند و این توفیق اولیه انگیزه آنها را برای یادگیریهای بیشتر افزایش دهد.
اگر رقابت در مدرسه از حد لازم فراتر رود، دانش آموزان ممکن است یادگیری را هم چون وسیلهای برای رسیدن به هدف(از دیگران بهتر شدن)به حساب آورند آنها ممکن است بیشتر به نگهداری موقعیت نسبی خود در کلاس علاقمند باشند تا عملکرد واقعی خود معلمی که میخواهد دانش آموزان را به جانب تکلیف محوری سوق دهد و از خود محوری آنها بکاهد باید به ایشان کمک کند تا از مقایسه اجتماعی اجتناب کند،عملکرد کنونی دانش آموزان میباید با عملکرد پیشین آنها در کارهای مشابه و یا با معیارهای اصولی مقایسه گردد."